Webshops en financieel dienstverleners zijn het vaakst slachtoffer van datadiefstal
Webshops en financieel dienstverleners zijn het vaakst slachtoffers van cybercriminelen die data stelen. 48% van de e-commerce/online winkels en 41% van de financiële dienstverlenende organisaties is in de afgelopen 12 maanden door cybercrime financieelgerelateerde informatie kwijtgeraakt.
Dit blijkt uit onderzoek van Kaspersky Lab onder IT-professionals. De e-commerce/online winkels blijkt de sector te zijn waarvoor het minst waarschijnlijk is dat zij ter bescherming van de financiële transacties gespecialiseerde antifraudemaatregelen zullen inzetten en updaten. Dit maakt de sector een interessant doelwit voor cybercriminelen die op zoek zijn naar financiële informatie.
Antifraudemaatregelen up to date houden
De houding van de twee sectoren ten opzichte van beveiligingstechnologie is duidelijk verschillend. 53% van de webshops geeft aan "alles in het werk te stellen om antifraudemaatregelen up to date te houden". Dit is 10% lager dan het algemene wereldwijde gemiddelde. De lage score is opvallend, aangezien het business model van webshops juist is gebaseerd op online en elektronische betalingsverwerking.
Financiële dienstverleners blijken proactiever te zijn bij de aanpak bij de beveiliging van hun financiële gegevens. 64% van de financiële dienstverleners geeft aan "alles in het werk stellen om antifraudemaatregelen actueel te houden". Hiermee staat het financiële dienstverleningssegment ten opzichte van alle overige segmenten op een gedeelde eerste plaats. Bovendien meldt 52% van de financieel dienstverleners nieuwe technologieën te willen implementeren ter bescherming van financiële transacties, vergeleken met 46% in het segment e-commerce/online winkels.
Beveiligde verbindingen
De stappen die bedrijven in beide sectoren nemen nadat zij geconfronteerd werden met een ernstig datalek blijken wel vergelijkbaar te zijn. Het aanbieden van beveiligde verbindingen voor klanttransacties is de meest voorkomende stap. Deze stap werd genomen door 88% van de financiële dienstverlenende organisaties en 78% van de e-commerce/online winkels. Wel zijn financiële dienstverleners (78%) meer gericht op het leveren van gespecialiseerde oplossingen voor mobiele apparaten dan e-commerce/online winkels (56%). Kaspersky Lab waarschuwt dat de veiligheid van mobiele betalingen voor online handelaren in de toekomst een probleemgebied kan worden.
Meer over
Lees ook
ManageEngine roept op tot een wachtwoordvrije toekomst
Naar aanleiding van Wereld Wachtwoord Dag roept ManageEngine, een divisie van Zoho Corporation en leverancier van IT-beheeroplossingen voor bedrijven, organisaties en individuen wereldwijd op om de hardnekkige gewoonte van het gebruik van zwakke en hergebruikte wachtwoorden achter zich te laten.
Genetec lanceert AutoVu plug-in: automatische kentekenplaat analyse versnelt onderzoek naar incidenten
Genetec Inc. marktleider op het gebied van software voor fysieke beveiliging, introduceert vandaag de AutoVu™ ALPR Analysis Reports plugin. Deze geavanceerde onderzoekstool breidt de forensische zoekmogelijkheden op basis van automatische kentekenplaatherkenning (ALPR) binnen Genetec™ Security Center verder uit.
Arctic Wolf introduceert AI-assistent Cipher in samenwerking met Anthropic
Cipher is het nieuwste onderdeel van Alpha AI – Arctic Wolfs portfolio van AI-technologieën – en maakt gebruik van de geavanceerde mogelijkheden van het Arctic Wolf Aurora-platform. Het Aurora-platform is gebouwd op een open XDR-architectuur die wekelijks meer dan 8 biljoen security events verwerkt