Webshops en financieel dienstverleners zijn het vaakst slachtoffer van datadiefstal

hacker

Webshops en financieel dienstverleners zijn het vaakst slachtoffers van cybercriminelen die data stelen. 48% van de e-commerce/online winkels en 41% van de financiële dienstverlenende organisaties is in de afgelopen 12 maanden door cybercrime financieelgerelateerde informatie kwijtgeraakt.

Dit blijkt uit onderzoek van Kaspersky Lab onder IT-professionals. De e-commerce/online winkels blijkt de sector te zijn waarvoor het minst waarschijnlijk is dat zij ter bescherming van de financiële transacties gespecialiseerde antifraudemaatregelen zullen inzetten en updaten. Dit maakt de sector een interessant doelwit voor cybercriminelen die op zoek zijn naar financiële informatie.

Antifraudemaatregelen up to date houden

De houding van de twee sectoren ten opzichte van beveiligingstechnologie is duidelijk verschillend. 53% van de webshops geeft aan "alles in het werk te stellen om antifraudemaatregelen up to date te houden". Dit is 10% lager dan het algemene wereldwijde gemiddelde. De lage score is opvallend, aangezien het business model van webshops juist is gebaseerd op online en elektronische betalingsverwerking.

Financiële dienstverleners blijken proactiever te zijn bij de aanpak bij de beveiliging van hun financiële gegevens. 64% van de financiële dienstverleners geeft aan "alles in het werk stellen om antifraudemaatregelen actueel te houden". Hiermee staat het financiële dienstverleningssegment ten opzichte van alle overige segmenten op een gedeelde eerste plaats. Bovendien meldt 52% van de financieel dienstverleners nieuwe technologieën te willen implementeren ter bescherming van financiële transacties, vergeleken met 46% in het segment e-commerce/online winkels.

Beveiligde verbindingen

De stappen die bedrijven in beide sectoren nemen nadat zij geconfronteerd werden met een ernstig datalek blijken wel vergelijkbaar te zijn. Het aanbieden van beveiligde verbindingen voor klanttransacties is de meest voorkomende stap. Deze stap werd genomen door 88% van de financiële dienstverlenende organisaties en 78% van de e-commerce/online winkels. Wel zijn financiële dienstverleners (78%) meer gericht op het leveren van gespecialiseerde oplossingen voor mobiele apparaten dan e-commerce/online winkels (56%). Kaspersky Lab waarschuwt dat de veiligheid van mobiele betalingen voor online handelaren in de toekomst een probleemgebied kan worden.

Lees ook
ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

Sommige scam-mails zijn bijna hilarisch amateuristisch. Maar andere pogingen zijn soms griezelig 'echt' en nauwelijks te onderscheiden van legitieme mails. Een mooi voorbeeld publiceert ESET op zijn website We Live Security: een mail van een Chinese firma die zich voordoet als een 'domain name registration supplier' die bedoeld is om te checken of1

Biometrie voor enterprise security: zinvol of onzinnig?

Nu steeds meer smartphones voorzien worden van biometrische sensoren, komt ook de vraag op wat dit soort security-maatregelen betekenen voor enterprise-organisaties? Richard Moulds, vice president Strategy bij Thales e-Security, vraagt zich in een artikel op Help Net Security af of biometrie voor zakelijk gebruik zinvol is. Of juist onzinnig? Een interessant punt dat Moulds aanstipt is de vraag of het aantal tokens bij gebruik van fingerprint scanners wel groot genoeg is. Bij gebruik van traditionele hardware tokens kunnen we putten uit een nagenoeg onbeperkt aantal tokens. Maar bij gebruik v1

Infographic: lichaamstaal zegt veel over social engineering

Infographic: lichaamstaal zegt veel over social engineering

Het Japanse Gengo heeft een interessante infographic opgesteld over de rol van lichaamstaal bij social engineering. Zoals bekend is social engineering een belangrijk hulpmiddel voor cybercriminelen om bijvoorbeeld inloggegevens van gebruikers los te krijgen. Hoewel de infographic verder gaat dan 'enkel en alleen' security-gerelateerde vormen van n1