Webshops en financieel dienstverleners zijn het vaakst slachtoffer van datadiefstal

hacker

Webshops en financieel dienstverleners zijn het vaakst slachtoffers van cybercriminelen die data stelen. 48% van de e-commerce/online winkels en 41% van de financiële dienstverlenende organisaties is in de afgelopen 12 maanden door cybercrime financieelgerelateerde informatie kwijtgeraakt.

Dit blijkt uit onderzoek van Kaspersky Lab onder IT-professionals. De e-commerce/online winkels blijkt de sector te zijn waarvoor het minst waarschijnlijk is dat zij ter bescherming van de financiële transacties gespecialiseerde antifraudemaatregelen zullen inzetten en updaten. Dit maakt de sector een interessant doelwit voor cybercriminelen die op zoek zijn naar financiële informatie.

Antifraudemaatregelen up to date houden

De houding van de twee sectoren ten opzichte van beveiligingstechnologie is duidelijk verschillend. 53% van de webshops geeft aan "alles in het werk te stellen om antifraudemaatregelen up to date te houden". Dit is 10% lager dan het algemene wereldwijde gemiddelde. De lage score is opvallend, aangezien het business model van webshops juist is gebaseerd op online en elektronische betalingsverwerking.

Financiële dienstverleners blijken proactiever te zijn bij de aanpak bij de beveiliging van hun financiële gegevens. 64% van de financiële dienstverleners geeft aan "alles in het werk stellen om antifraudemaatregelen actueel te houden". Hiermee staat het financiële dienstverleningssegment ten opzichte van alle overige segmenten op een gedeelde eerste plaats. Bovendien meldt 52% van de financieel dienstverleners nieuwe technologieën te willen implementeren ter bescherming van financiële transacties, vergeleken met 46% in het segment e-commerce/online winkels.

Beveiligde verbindingen

De stappen die bedrijven in beide sectoren nemen nadat zij geconfronteerd werden met een ernstig datalek blijken wel vergelijkbaar te zijn. Het aanbieden van beveiligde verbindingen voor klanttransacties is de meest voorkomende stap. Deze stap werd genomen door 88% van de financiële dienstverlenende organisaties en 78% van de e-commerce/online winkels. Wel zijn financiële dienstverleners (78%) meer gericht op het leveren van gespecialiseerde oplossingen voor mobiele apparaten dan e-commerce/online winkels (56%). Kaspersky Lab waarschuwt dat de veiligheid van mobiele betalingen voor online handelaren in de toekomst een probleemgebied kan worden.

Lees ook
Ex-medewerker van Chinese PayPal-concurrent verkoopt 20 GB aan klantgegevens

Ex-medewerker van Chinese PayPal-concurrent verkoopt 20 GB aan klantgegevens

Een voormalig medewerker van de Chinese PayPal-concurrent Alipay heeft 20 GB aan klantgegevens doorverkocht aan e-commercebedrijven. Het zou gaan om telefoonnummers, huisadressen, e-mailadressen en aankopen van klanten van Alipay. China Daily meldt dat de ex-medewerker de klantgegevens zelf heeft gestolen bij het bedrijf. De man zou vervolgens hu1

Rechter oordeelt over nalatigheid bij fraude met internetbankieren

Rechter oordeelt over nalatigheid bij fraude met internetbankieren

De nieuwe uniforme veiligheidsregels voor online bankieren moeten duidelijkheid geven. Financieel consulent Peter Beszelsen waarschuwde echter in een column in De Telegraaf dat slachtoffers van fraude met internetbankieren voortaan zelf moeten bewijzen dat zij zich aan de regels van banken hebben gehouden. Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloe1

Best practices helpen privé-apparaten veilig op de werkvloer te gebruiken

Best practices helpen privé-apparaten veilig op de werkvloer te gebruiken

Microsoft lanceert een reeks best practices voor werknemers die hun privé-apparaten op de werkvloer willen gebruiken. Het bedrijf adviseert onder andere alleen legitieme apps en software te gebruiken die afkomstig is van betrouwbare bronnen. Het meenemen van privé-apparaten naar de werkvloer, wat ook wel Bring Your Own Device (BYOD) wordt genoemd1