'Zowel Google, Amazon als Microsoft betalen Adblock Plus om advertenties door te laten'

euros

Gebruikers van webbrowsers kunnen advertenties blokkeren met de extensie Adblock Plus. Dit blijkt echter geen garantie te geven dat advertenties ook daadwerkelijk niet worden vertoond. Zowel Google, Amazon als Microsoft zouden Adblock Plus betalen om advertenties toch door te laten.

Dit melden The Financial Times (betaalmuur) en Naked Security van Sophos. Adblock Plus is een tool van het Duitse Eyeo. De extensie wordt wereldwijd door ruim 50 miljoen gebruikers actief gebruikt. Adblock Plus maakt gebruik van een database met advertenties om deze te kunnen herkennen en blokkeren. Deze database wordt gevuld met behulp van Adblock Plus-gebruikers. Eyeo hanteert ook een lijst met ‘Acceptable Ads’, advertenties die wel door de beugel kunnen en dus wel worden vertoond.

Adblock Plus zou echter bereid zijn tegen betaling advertenties die normaal geblokkeerd zouden worden toch te vertonen. Bedrijven kunnen er volgens Sophos en Financial Times voor kiezen hun advertenties tegen betaling op de lijst met Acceptable Ads te laten plaatsen. Eyeo vraagt hier naar verluid pakweg 30% van de advertentieopbrengsten voor.

Meer over
Lees ook
Nieuwe beleidsregel “Handhaving Besluit Eindapparaten” legt basis voor vrije keuze internetapparatuur in Nederland

Nieuwe beleidsregel “Handhaving Besluit Eindapparaten” legt basis voor vrije keuze internetapparatuur in Nederland

Gisteren werd het officieel: in de toekomst hebben particulieren en bedrijven in Nederland het wettelijke recht om zelf te bepalen welke apparatuur zij gebruiken voor hun internettoegang. Aan de publicatie van de nieuwe beleidsregel "Handhaving Besluit Eindapparaten" ging jarenlang getouwtrek vooraf over het zogenaamde netwerkaansluitpunt.

Wintervakantie in coronatijd: Kinderen zochten online vooral naar Minecraft, DIY en Donald Trump

Wintervakantie in coronatijd: Kinderen zochten online vooral naar Minecraft, DIY en Donald Trump

Nieuw onderzoek van Kaspersky Safe Kids laat zien waar kinderen tijdens de wintervakantie 2020-2021 wereldwijd het meest in geïnteresseerd waren. Ondanks hun ‘kleinere wereld’, als gevolg van de sociale beperkingen, genoten kinderen voornamelijk van YouTube (21%) en games (15%), waarbij Minecraft het populairst was.

15,5% van de .nl-websites is voorzien van SSL-certificaat

15,5% van de .nl-websites is voorzien van SSL-certificaat

15,5% van de unieke websites op het topleveldomein .nl is voorzien van een SSL-certificaat. In totaal gaat het om 500.000 Nederlandse websites. Dit blijkt uit cijfers van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). Het topleveldomein .nl telt in totaal 3,6 miljoen unieke websites. In 757.000 van de gevallen gaat het om een zakelijke we1