Weinig vertrouwen in aanpak internetoplichting
Nederlanders hebben maar weinig vertrouwen in de aanpak van internetoplichting. 56% van de Nederlanders die hiervan slachtoffer is geworden noemt aangifte doen bij de politie zinloos en heeft dan ook geen aangifte gedaan.
Dit blijkt uit onderzoek van Fraudehelpdesk onder 1.600 Nederlanders. 20% van deze groep is sinds 2012 slachtoffer geworden van online oplichting, terwijl 21% een slachtoffer kent. Dit percentage ligt flink hoger dan in oktober 2014, toe 9% aangaf sinds 2012 slachtoffers te zijn geworden van online oplichting.
Verantwoordelijkheid van overheid
Het feit dat ruim de helft van de Nederlanders geen aangifte doet is opvallend. 75% van de respondenten noemt het namelijk wel een verantwoordelijkheid van de overheid om dergelijke criminaliteit te bestrijden. Het feit dat veel Nederlanders geen aangifte doen bemoeilijkt dit.
De bekendste vormen van internetoplichting zijn creditcardfraude, identiteitsroof en webwinkelfraude. Ook datingfraude komt veel voor: 22% is hiermee bekend. De helft van de respondenten acht zichzelf niet gevoelig voor oplichting, terwijl 7% zichzelf juist een grote kans toedicht om te worden getild. Ruim 40 procent heeft geen idee of men gevoelig is voor oplichting.