Aantal slachtoffers van internetfraude is verdubbeld

Het aantal particulieren en ondernemers dat in 2015 geld kwijtraakte aan oplichting via internet is verdubbeld ten opzichte van 2014. Fraudehelpdesk kreeg 3.625 meldingen binnen van personen die hierdoor financiële schade hebben geleden. Een jaar eerder lag dit aantal nog op 1.887. 10 tot 13% van de Nederlanders krijgt met internet oplichting te maken.

In totaal gingen de ruim 3.600 gedupeerden voor 12,2 miljoen euro het schip in. Hiermee is de totale schadepost hoger dan in 2014, toen de totale schade nog 8,3 miljoen euro bedroeg. Het vaakst ging het fout bij aankopen in webwinkels en op Marktplaats. In deze gevallen werd wel betaald, maar ontvingen kopers uiteindelijk geen producten.

Voorschotfraude leidt tot meeste schade

Fraudehelpdesk meldt dat de grootste schade is ontstaan door ‘voorschotfraude’. Bij deze vorm van fraude benaderen oplichters slachtoffers met een mooi verhaal, waarin zij te horen krijgen dat zij iets krijgen indien zij eerst zelf een bedrag voorschieten. Bekende voorbeelden hiervan zijn datingfraude, erfenisfraude en lotterijfraude. Zo betaalden in 2015 133 slachtoffers van datingfraude ruim 2,7 miljoen euro aan oplichters. Per persoon gaat het om een bedrag van gemiddeld 20.000 euro. In één geval werd door het slachtoffers maar liefst 380.000 euro overgemaakt naar de fraudeurs.

Ook het aantal spookfacturen dat door ondernemers wordt betaald is toegenomen. In 2014 ging het nog om 190 gevallen, terwijl het vorig jaar ging om 481 betaalde spookfacturen. Gemiddeld werd per spookfactuur een bedrag van 96 euro overgemaakt. Ook de hoeveelheid phishing die is gemeld is gestegen. In 2015 ging het om 123.000 phishingmailtjes. In totaal hebben bijna 500 gedupeerden zich bij Fraudehelpdesk gemeld. Zij leden in totaal 822.000 euro schade.

Lees ook
Verfijndere cyberaanvallen nog geen wake-up call

Verfijndere cyberaanvallen nog geen wake-up call

ABN ARMO: Ondanks het hoge dreigingsniveau blijft de risicoperceptie in het Nederlandse bedrijfsleven achter. Ondernemers lijken de risico’s pas te onderkennen als een aanval tot schade leidt

Van social engineering tot DMARC-misbruik: TA427’s informatieverzamelkunst

Van social engineering tot DMARC-misbruik: TA427’s informatieverzamelkunst

Onderzoekers van Proofpoint volgen verschillende dreigingsactoren, waaronder TA427. Deze dreigingsactor is ook bekend als Emerald Sleet, APT43, THALLIUM of Kimsuky en wordt gelieerd aan Noord-Korea.

KnowBe4-onderzoek: Bijna 70% van Nederlandse werknemers slaat wachtwoorden op in browser

KnowBe4-onderzoek: Bijna 70% van Nederlandse werknemers slaat wachtwoorden op in browser

Onderzoek van KnowBe4, aanbieder van ’s werelds grootste platform voor security awareness en gesimuleerde phishing, stelt vast dat ruim 66% van de Nederlanders wachtwoorden opslaat in webbrowsers - groot aantal weet niet dat dit (automatisch) gebeurt