Kostbare datalekken

Kevin Jonkers

Na de jaarwisseling is het zover. Datalekken waarbij persoonsgegevens betrokken zijn, moeten binnen twee werkdagen worden gemeld bij het College bescherming persoonsgegevens (CBP). Het is onderdeel van de nieuwe Wet Bescherming Persoonsgegevens. Bovendien: de beveiliging van persoonsgegevens moet ‘passend’ zijn. En daar ligt een vervelend knelpunt, want kan dat wel binnen twee dagen. En wat betekent ‘passend’?

In de praktijk valt het niet mee om na een datalek snel en effectief op te treden. Een grondig onderzoek na een securityincident kost veel organisaties wel wat meer tijd dan twee werkdagen. Moet er dan alvast maar wat gemeld worden, zonder dat duidelijk is of er wel sprake is van een lek? En als er een lek was, wat er dan precies is weggelekt? Als je dat dan maar voor de zekerheid doet, is het risico groot dat je die melding later moet aanvullen, bijstellen of zelfs moet intrekken.

Wat je wel zou kunnen vaststellen, en het CBP zou dit eveneens kunnen doen, is dat deze gang van zaken betekent dat dat de beveiliging niet het vereiste ‘passende niveau’ heeft dat de wet vereist. Erger nog, lekken worden in veel gevallen niet eens opgemerkt door de organisatie zelf, maar door beveiligingsonderzoekers of opsporings- en inlichtingendiensten. Erg vervelend als dat nu gebeurt, maar nog veel vervelender over twee maanden wanneer de meldplicht in werking treedt.

Slechte voorbereiding

Organisaties zijn vaak niet goed voorbereid op security-incidenten. Er zijn geen goede logbestanden voorhanden of ze gaan niet ver genoeg terug in de tijd, er is geen inzicht in activiteiten op het netwerk, procedures blijken niet te werken in de praktijk en medewerkers blijken niet voldoende kennis te hebben. Dat brengt met zich mee dat de detectie van verdachte activiteiten te wensen overlaat, of zelfs helemaal niet heeft gewerkt. En als er dan wat wordt ontdekt, kost het verhelpen van een incident veel meer tijd, geld en moeite. Daar komt bij dat niet altijd meer te achterhalen is wat de oorzaken van een incident precies zijn geweest. Als incidenten erg laat worden opgemerkt, kunnen veel relevante sporen intussen zijn gewist.

Onbekend welke gegevens weg zijn

Wanneer het lek serieus genoeg is om te moeten melden, is vervolgens de vraag om welke gegevens het precies gaat. In onze dagelijkse praktijk blijkt dat zelfs dit soms slechts ten dele en vaak helemaal niet vast te stellen is. Dat een cybercrimineel door de gegevensbeveiliging heeft weten te breken, kan meest nog wel uitgelegd worden. Maar dat je vervolgens niet weet welke gegevens precies weg zijn, laat staan waar ze naartoe zijn gegaan, is een stuk kwalijker. Dat valt niet uit te leggen.

Torenhoge boete

Organisaties hebben de komende tijd nog wel het een en ander te verbeteren voordat de nieuwe wetgeving van kracht wordt. De beveiliging moet op ‘passend niveau’ worden gebracht. En mocht het mis gaan, dan moet een lek onmiddellijk ontdekt kunnen worden. Vervolgens moet de voorbereidingen in orde zijn zodat de organisatie dan wanneer nodig direct in actie kan komen. En, zeer belangrijk: je moet weten welke gegevens je hebt, en direct kunnen nagaan wat er precies weg is in het geval van een lek. Al deze verschillende aspecten moeten ook nog eens naadloos op elkaar aansluiten. Dat vereist een heldere visie, strategie en uitvoering, die begint op het niveau van de raad van bestuur en eindigt in de dagelijkse operatie. Alleen als dit allemaal in orde is kan een organisatie zich op tijd bij het CPB melden met een volledige en geloofwaardige uitleg van een lek. Zo niet, dan hangt de organisatie - na de jaarwisseling - een torenhoge boete boven het hoofd.

Kevin Jonkers is Manager Forensics & Incident Response bij Fox-IT

 
Meer over
Lees ook
Ruim 2.300 lekken gemeld bij Autoriteit Persoonsgegevens

Ruim 2.300 lekken gemeld bij Autoriteit Persoonsgegevens

Ruim 2.300 lekken zijn in het eerste kwartaal van 2017 gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De meeste lekken zijn gemeld door bedrijven in de sectoren gezondheid en welzijn (27%), financiële dienstverlening (21%) en openbaar bestuur (20%). De toezichthouder meldt in het eerste kwartaal 135 onderzoeken te zijn gestart naar beveiliging e1

Helft van datalekken bij gemeenten niet gemeld bij toezichthouder

Helft van datalekken bij gemeenten niet gemeld bij toezichthouder

De helft van alle datalekken bij de gemeente is in 2016 niet gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Dit terwijl de meldplicht datalekken die wel verplicht. Dit blijkt uit onderzoek van van het KRO-NCRV programma Reporter Radio. “Wij overwegen nu wel, aan de hand van deze gegevens, om nog een keer een brief naar die gemeenten te sturen, om nog1

KPMG: ‘Het aantal datalekken in de zorg is schrikbarend’

KPMG: ‘Het aantal datalekken in de zorg is schrikbarend’

Accountants- en adviesorganisatie KPMG noemt het zowel opvallend als schrikbarend dat een derde van de meldingen over datalekken die in 2016 bij de Autoriteit Persoonsgegevens zijn ingediend vanuit de gezondheidszorg kwamen. Deze datalekken zijn in veel gevallen mogelijk gemaakt door onbeveiligde verbindingen en menselijke fouten. De Autoriteit Pe1