Aantal slachtoffers van internetfraude is verdubbeld

Het aantal particulieren en ondernemers dat in 2015 geld kwijtraakte aan oplichting via internet is verdubbeld ten opzichte van 2014. Fraudehelpdesk kreeg 3.625 meldingen binnen van personen die hierdoor financiële schade hebben geleden. Een jaar eerder lag dit aantal nog op 1.887. 10 tot 13% van de Nederlanders krijgt met internet oplichting te maken.

In totaal gingen de ruim 3.600 gedupeerden voor 12,2 miljoen euro het schip in. Hiermee is de totale schadepost hoger dan in 2014, toen de totale schade nog 8,3 miljoen euro bedroeg. Het vaakst ging het fout bij aankopen in webwinkels en op Marktplaats. In deze gevallen werd wel betaald, maar ontvingen kopers uiteindelijk geen producten.

Voorschotfraude leidt tot meeste schade

Fraudehelpdesk meldt dat de grootste schade is ontstaan door ‘voorschotfraude’. Bij deze vorm van fraude benaderen oplichters slachtoffers met een mooi verhaal, waarin zij te horen krijgen dat zij iets krijgen indien zij eerst zelf een bedrag voorschieten. Bekende voorbeelden hiervan zijn datingfraude, erfenisfraude en lotterijfraude. Zo betaalden in 2015 133 slachtoffers van datingfraude ruim 2,7 miljoen euro aan oplichters. Per persoon gaat het om een bedrag van gemiddeld 20.000 euro. In één geval werd door het slachtoffers maar liefst 380.000 euro overgemaakt naar de fraudeurs.

Ook het aantal spookfacturen dat door ondernemers wordt betaald is toegenomen. In 2014 ging het nog om 190 gevallen, terwijl het vorig jaar ging om 481 betaalde spookfacturen. Gemiddeld werd per spookfactuur een bedrag van 96 euro overgemaakt. Ook de hoeveelheid phishing die is gemeld is gestegen. In 2015 ging het om 123.000 phishingmailtjes. In totaal hebben bijna 500 gedupeerden zich bij Fraudehelpdesk gemeld. Zij leden in totaal 822.000 euro schade.

Lees ook
Zowel cybercriminelen als –verdedigers gebruiken AI

Zowel cybercriminelen als –verdedigers gebruiken AI

Nieuwe ISACA-gids ondersteunt bedrijven bij het managen van generatieve AI-risico’s

"Bijna twee derde van NL25 bedrijven laat klanten en leveranciers kwetsbaar voor e-mailfraude"

"Bijna twee derde van NL25 bedrijven laat klanten en leveranciers kwetsbaar voor e-mailfraude"

Proofpoint, een cybersecurity- en compliance-bedrijf, publiceert onderzoek waaruit blijkt dat 32% van 25 bedrijven (NL25) op de Amsterdam Exchange Index (AEX) achterlopen op het gebied van primaire cybersecuritymaatregelen. Hierdoor lopen klanten en leveranciers hoger risico op imitatie aanvallen via e-mail.

Is de cybercrimineel van de toekomst een robot?

Is de cybercrimineel van de toekomst een robot?

Hoewel de eerste door AI gegenereerde cyberaanval nog officieel gedocumenteerd moet worden, zal kunstmatige intelligentie naar verwachting ook in security zijn impact gaan hebben. Sterker nog, AI wordt nu al door cybercriminelen ingezet en bijvoorbeeld gebruikt om phishingmails bij te slijpen. En nieuwe bedreigingen komen door AI waarschijnlijk no1