‘AP heeft meer mankracht nodig voor toezicht op AVG’

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) moet meer mankracht en middelen krijgen om effectief toezicht te kunnen houden op de bescherming van persoonsgegevens. Met name de invoering van de Europese privacywetgeving op 25 mei 2018 zorgt voor een toegenomen druk op de AP.

Dit blijkt uit een analyse die is uitgevoerd door het externe onafhankelijke bureau Andersson Elffers Felix (AEF) naar aanleiding van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Richtlijn voor gegevensverwerking van politiële en justitiële doeleinden. Het advies van het bureau is door de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie op 1 juni naar de Tweede Kamer gestuurd.

Meer taken en bevoegdheden

De invoering van de nieuwe wetgeving brengt ingrijpende veranderingen met zich mee voor de bescherming van persoonsgegevens, evenals het toezicht hierop en de toezichthouder. Zo krijgt de toezichthouder nieuwe taken en bevoegdheden toegewezen, onder meer op het gebied van Europese samenwerking en de behandeling van klachten van burgers.

In zijn rapport (pdf) beschrijft AEF drie scenario’s (laag-midden-hoog) voor verwachte werkstromen. Per scenario is het benodigde aantal fte’s en financiële middelen berekend waarmee de AP op efficiënte en effectieve wijze invulling kan geven aan zowel haar nieuwe als bestaande taken en bevoegdheden. Het berekende aantal fte’s varieert van minimaal 185 tot maximaal 270 fte’s, wat neerkomt op een groei van bijna 2,5 tot 3,5 keer ten opzichte van de huidige situatie.

Meer over
Lees ook
Slechts 12% van de Nederlandse bedrijven is voorbereid op AVG

Slechts 12% van de Nederlandse bedrijven is voorbereid op AVG

Nog een klein jaar en dan moeten alle organisaties in Nederland voldoen aan de EU-verordening over privacy en databescherming. Deze is veel strenger dan de huidige wet bescherming persoonsgegevens. Toch is slechts 12 procent van de organisaties op dit moment helemaal voorbereid op de nieuwe regels. Dat is nauwelijks meer dan aan het begin van dit1

Data-detox: Kaspersky Lab helpt bedrijven data gezond te maken in aanloop naar GDPR deadline

Data-detox: Kaspersky Lab helpt bedrijven data gezond te maken in aanloop naar GDPR deadline

Over ruim een jaar moeten bedrijven binnen de EU voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG maar beter bekend als de GDPR). Daarom heeft Kaspersky Lab een online hub geïntroduceerd die ondernemingen helpt hun data gezond te maken en zakelijke welvaart op de lange termijn te bewerkstelligen. Met een evaluatietool om te meten in ho1

Avast rondt overname van AVG af

Avast rondt overname van AVG af

Avast maakt bekend de overname van concurrent AVG te hebben overgenomen. De bedrijven gaan voortaan onder dezelfde naam opereren. Op korte termijn verandert er voor klanten van beide bedrijven niets aan de ondersteuning van producten. Avast belooft in de nabije toekomst alle producten en diensten van beide bedrijven te zullen ondersteunen. Zowel A1