Autoriteit Persoonsgegevens treedt op tegen onrechtmatig gebruik van BSN’s

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft verschillende organisaties op de vingers getikt voor onrechtmatig gebruik van Burger Service Nummers (BSN’s). De partijen vroegen gebruikers ten onrechte om hun BSN, terwijl het gebruik hiervan aan strike regels gebonden is.

De toezichthouder stelt dat veel organisaties in strijd met de wet BSN’s gebruiken. De toezichthouder wijst erop dat het BSN een uniek en tot persoon herleidbaar nummer is. Daarom is het BSN aangemerkt als een ‘bijzonder persoonsgegevens’. Voor het gebruik hiervan gelden extra strenge regels. Zo mogen overheidsorganisaties het BSN gebruiken om hun taken uit te voeren, mits het BSN hiervoor noodzakelijk is. Organisaties buiten de overheid mogen het BSN alleen gebruiken als dit in de wet is vastgelegd, en zijn hierbij beperkt tot de doeleinden die in de wet staan beschreven.

In de praktijk gaat het vaak fout. Zo heeft het AP contact opgenomen met:

  • een ziekenhuis dat het BSN gebruikte om in brieven afspraken te bevestigen
  • een sportschool die nieuwe leden om hun BSN vroeg
  • een ophaalpunt voor postpakketen waar mensen hun BSN moesten afgeven indien zij een pakket wilden ophalen
  • een organisator van een congres die deelnemers bij inschrijving om hun BSN vroeg
  • een werkgever die zijn personeel verplichtte in te loggen met hun BSN
  • een bedrijventerrein die een BSN vroeg aan leveranciers die het terrein wilden betreden
  • meerdere uitzendbureau’s die naar het BSN vroegen bij het inschrijven van potentiële werknemers
  • een energiemaatschappij die bij een stand in een winkel mensen om een BSN vroeg, om te voorkomen dat zij twee keer korting kregen.

In alle gevallen zijn de betrokken partijen gestopt met het vragen naar BSN’s.

Lees ook
SURF Security en Privacy Award 2021 voor Universiteit Maastricht

SURF Security en Privacy Award 2021 voor Universiteit Maastricht

Universiteit Maastricht is de winnaar van de SURF Security en Privacy Award 2021. De universiteit krijgt de award voor de open wijze waarop zij hun kennis en ervaring hebben gedeeld over de ernstige ransomware-aanval die hen vlak voor kerst 2019 trof.

Kaspersky’s privacy-voorspellingen voor 2021: Gedragsanalyses, dataverzameling en hardhandig optreden van de overheid tegen encryptie

Kaspersky’s privacy-voorspellingen voor 2021: Gedragsanalyses, dataverzameling en hardhandig optreden van de overheid tegen encryptie

Kaspersky voorspellingen op het gebied van privacy in 2021. Eén van deze uitdagingen is de grote afstand tussen de verschillende belanghebbenden: verkopers van elke omvang zullen steeds meer diverse gegevens gaan verzamelen; terwijl regeringen reageren met nieuwe regelgeving; en gebruikers beginnen privacy te zien als een waarde-propositie waarvoo1

NGI deelt concrete alternatieven voor instant messaging

NGI deelt concrete alternatieven voor instant messaging

Sinds de uitbraak van de COVID-19-pandemie realiseren we ons allemaal hoe belangrijk het is over de juiste communicatietools te beschikken om contact met elkaar te blijven houden. Nu we ons steeds meer bewust worden van onze privacyrechten en hier meer waarde aan hechten, letten we echter ook meer op de gebruiksvoorwaarden