Bijna 600 Nederlanders gedupeerd door datalek Ashley Madison

Bij de cyberinbraak bij Ashley Madison, een Amerikaanse website die vreemdgangers met elkaar in contact brengt, zijn ook gegevens van een groep Nederlanders uitgelekt. Het gaat om 594 Nederlanders, waarvan de meeste uit Amsterdam, Den Haag en Rotterdam komen.

Dit meldt RTL Nieuws, dat de datasets heeft geanalyseerd die de aanvallers van de website hebben laten uitlekken. In totaal zijn bij de cyberinbraak de gegevens van 37 miljoen klanten gestolen, waaronder dus van 594 Nederlanders. 93 gedupeerden komen uit Amsterdam, 30 uit Den Haag en 26 uit Rotterdam. Andere steden met meer dan tien gedupeerden zijn Utrecht (20), Haarlem (18) en Breda (12).

1.731 transacties

De Nederlandse klanten blijken gezamenlijk de afgelopen jaren 1.731 creditcardtransacties te hebben gedaan. Dit komt neer op iets minder dan drie transacties per gebruiker. Van de klanten zijn naast creditcardtransacties ook IP-adressen, e-mailadressen en woonadressen uitgelekt.

Vanochtend is opnieuw data uitgelekt van de website. Het gaat ditmaal onder andere om de broncode van de website en de inbox van het mailaccount van Noel Biderman, CEO van Avid Life Media. Avid Life Media is het moederbedrijf van Ashley Madison.

Lees ook
Toename van malware, fraude en phishingaanvallen met feestdagen als thema

Toename van malware, fraude en phishingaanvallen met feestdagen als thema

Proofpoint ziet een toename van aanvallen met feestdagen als thema, gericht op het verspreiden van malware, fraude en phishingcampagnes om vertrouwelijke gegevens te bemachtigen.

Black Friday: een gewaarschuwd mens telt voor twee

Black Friday: een gewaarschuwd mens telt voor twee

De Black Friday shopgekte is weer van start. Dit is voor veel mensen de aftrap van het winkelseizoen voor de feestdagen. Consumentenorganisaties waarschuwen voor webshops, zoals Temu, in verband met mogelijke privacy schendingen.

Cybercriminelen gebruiken foto’s van huizen om ‘sextortion’ e-mails te personaliseren

Cybercriminelen gebruiken foto’s van huizen om ‘sextortion’ e-mails te personaliseren

Uit een recent onderzoek van Barracuda blijkt dat cyberaanvallers namen, adressen en foto’s van de huizen van slachtoffers gebruiken om ‘sextortion’-aanvallen persoonlijker te maken. Zo proberen deze aanvallers de druk op hun slachtoffers op te voeren. Onderzoekers zagen ook dat de afpersingseisen inmiddels variëren