Cybercriminelen zetten phishingcampagne op rond storing bij ING

rp_internetbankieren.jpg

ING heeft afgelopen weekend te kampen gehad met een grote storing, waardoor zowel internetbankieren via Mijn ING als bankieren via de mobiele app niet mogelijk was. Cybercriminelen blijken hierop te hebben ingespeeld met een phishingcampagne.

De cybercriminelen hebben slachtoffers een e-mail verzonden uit naam van ING. De e-mail leek afkomstig te zijn van ING Nieuws en had als onderwerpregel 'Storing ING internetbankieren verholpen'. De mobiele app en Mijn ING zouden onbereikbaar zijn geweest door een update van de beveiliging van ING. Door de overstap zouden eerdere transacties helaas niet goed zijn verwerkt. De e-mail vroeg gebruikers dan ook in te loggen bij Mijn ING om deze transacties opnieuw in te voeren.

Inloggen bij ING zou echter pas mogelijk zijn nadat speciale beveiligingssoftware was geactiveerd. Gebruikers werden via de e-mail verwezen naar een website waar zij deze software konden activeren. Aangekomen op de website werden gebruikers gevraagd hun inloggegevens in te voeren. Wie dit deed werd doorverwezen naar een volgende pagina en gevraagd ook zijn of haar rekeningnummer, pasnummer en de vervaldatum van de betaalpas op te geven. In werkelijkheid had de website echter niet met ING te maken en overhandigden slachtoffers hun gegevens dan ook aan de cybercriminelen.

Bron: Security.nl

Lees ook
Verfijndere cyberaanvallen nog geen wake-up call

Verfijndere cyberaanvallen nog geen wake-up call

ABN ARMO: Ondanks het hoge dreigingsniveau blijft de risicoperceptie in het Nederlandse bedrijfsleven achter. Ondernemers lijken de risico’s pas te onderkennen als een aanval tot schade leidt

Van social engineering tot DMARC-misbruik: TA427’s informatieverzamelkunst

Van social engineering tot DMARC-misbruik: TA427’s informatieverzamelkunst

Onderzoekers van Proofpoint volgen verschillende dreigingsactoren, waaronder TA427. Deze dreigingsactor is ook bekend als Emerald Sleet, APT43, THALLIUM of Kimsuky en wordt gelieerd aan Noord-Korea.

KnowBe4-onderzoek: Bijna 70% van Nederlandse werknemers slaat wachtwoorden op in browser

KnowBe4-onderzoek: Bijna 70% van Nederlandse werknemers slaat wachtwoorden op in browser

Onderzoek van KnowBe4, aanbieder van ’s werelds grootste platform voor security awareness en gesimuleerde phishing, stelt vast dat ruim 66% van de Nederlanders wachtwoorden opslaat in webbrowsers - groot aantal weet niet dat dit (automatisch) gebeurt