‘Espionage-as-a-Service wordt populair’
De markt voor ‘Espionage-as-a-Service’ (EaaS) doet het de komende maanden goed. Cyberhuurlingen die in opdracht van bedrijven, personen of zelfs overheden doelwitten digitaal bespioneren worden steeds vaker ingeschakeld.
Hiervoor waarschuwt Jeffrey Carr, CEO van Taia Global. De groepen cyberhuurlingen variëren sterk wat betreft opbouw en professionaliteit. In sommige gevallen gaat het om kleine groepen met een beperkt budget, terwijl het in andere gevallen gaan om voormalig overheidsspionnen die een specialistische cyberspionage-shop hebben opgezet. Deze laatste groep hanteert vaak vergelijkbare of zelfs dezelfde tactieken als cyberspionagecampagnes vanuit overheden.
In de praktijk is het lastig cyberhuurlingen te ontmaskeren. De huurlingen zijn zeer vaardig en in staat hun identiteit nauwkeurig af te schermen. Indien zij worden ontdekt worden zij daarnaast vaak aangezien voor overheidsspionen, waardoor de huurlingen zelf buiten het nieuws blijven. De vraag naar EaaS groeit volgens Carr hard. De CEO verwacht dan ook dat de markt voor EaaS de komende 12 tot 24 maanden zal floreren.