Geen compensatie voor door DDoS-aanval getroffen Ziggo-klanten

hacker

Ziggo gaat klanten die getroffen zijn door de DDoS-aanvallen van vorige week niet compenseren. De internetprovider noemt het compenseren van klanten na een cyberaanval ‘niet op zijn plaats’.

“Wij vinden het uiterst vervelend dat onze klanten vorige week last hebben gehad van de DDoS-aanvallen. Met deze aanval wilden criminelen ervoor zorgen dat onze klanten geen gebruik konden maken van het internet”, meldt Ziggo in een persverklaring. “Alhoewel wij zeer goed begrijpen dat de impact voor onze klanten hoog is geweest is een financiële vergoeding op basis van chantagepraktijken niet op zijn plaats.”

Nieuwe aanvallen voorkomen

Het bedrijf benadrukt de afgelopen dagen veel tijd en energie te hebben besteed om het succes van nieuwe aanvallen te voorkomen. Zo heeft het bedrijf twee miljoen modems van klanten voorzien van nieuwe instellingen en binnen het netwerk maatregelen genomen.

Ziggo werd dinsdag 18 en woensdag 19 augustus getroffen door een DDoS-aanval. De aanvallers richtten hierbij hun peilen op de Domain Name System (DNS)-servers van het bedrijf, die zorgen dat een URL wordt vertaald naar het juiste IP-adres. Veel klanten konden hierdoor geen gebruik maken van internet. Vooral klanten uit het oude klantenbestand van Ziggo, voor de fusie met UPC, werden getroffen door de aanval.

Chantage

Met de cyberaanval probeerden de aanvallers Ziggo te chanteren. Via video’s werden eisen gesteld aan de provider. Ziggo zou niet op de eisen zijn ingegaan.

Lees ook
Kant-en-klare ransomware te koop voor slechts 100 dollar

Kant-en-klare ransomware te koop voor slechts 100 dollar

Een nieuwe vorm van ransomware is te koop op internet voor slechts 100 dollar. Het gaat om Power Locker, een alternatief voor de beruchte ransomware CryptoLocker. Power Locker, ook wel Prison Locker genoemd, is te koop op ondergrondse marktplaatsen voor cybercriminelen. Al langer is duidelijk dat cybercriminelen op internet allerlei kant-en-klare1