Hackers stelen 53 miljoen e-mailadressen van Home Depot-klanten

Bij de cyberaanval op Home Depot in september zijn niet alleen 56 miljoen creditcards gestolen, maar ook 53 miljoen e-mailadressen van klanten. Dit heeft het Amerikaanse bedrijf bekend gemaakt in een verklaring.

De diefstal van de e-mailadressen is aan het licht gekomen tijdens een onderzoek naar de cyberinbraak op de IT-systemen van Home Depot. De e-mailadressen blijken door de malware te zijn doorgestuurd naar de aanvallers.

'Geen wachtwoorden gestolen'

Home Depot benadrukt dat er in de bestanden geen wachtwoorden, betaalgegevens of andere gevoelige informatie is genomen. Het gaat dus uitsluitend om de e-mailadressen van klanten. De diefstal heeft waarschijnlijk dan ook weinig impact op klanten, al waarschuwt Home Depot haar klanten wel extra alert te zijn op malafide e-mailberichten. Alle getroffen klanten worden door Home Depot op de hoogste gesteld van de diefstal van hun e-mailadres.

De cyberaanval bij Home Depot vond tussen april en september 2014 plaats. Gedurende deze periode hadden de aanvallers toegang tot de IT-systemen van de Amerikaanse winkelketen. De Point-of-Sale-systemen (kassasystemen) van het bedrijf werden besmet met malware, waardoor de cybercriminelen uiteindelijk 56 miljoen debit- en creditcards wisten te bemachtigen.

'Beveiliging liet ten wensen over'

Voormalig werknemers van Home Depot waren overigens niet verbaasd over de cyberaanval. De ex-medewerkers zeiden tegen The New York Times dat het management van Home Depot security niet erg serieus nam, waardoor de beveiliging van de IT-systemen van het bedrijf ten wensen over liet. Zo zou het netwerk niet continu zijn gemonitord op verdachte activiteiten en werd zwaar verouderde beveiligingssoftware gebruikt.

Lees ook
Exclusieve samenwerking Orange Cyberdefense en Salvador Technologies verbetert veerkracht OT-omgevingen

Exclusieve samenwerking Orange Cyberdefense en Salvador Technologies verbetert veerkracht OT-omgevingen

Orange Cyberdefense kondigt een exclusieve strategische samenwerking aan met Salvador Technologies. Dankzij deze samenwerking komt Salvador’s Cyber Recovery Unit op de Nederlandse markt beschikbaar en breidt Orange Cyberdefense het portfolio rondom OT-securitydiensten verder uit. Met de oplossing van Salvador kunnen organisaties hun getroffen pc’s1

Proofpoint: rechtshandhaving verstoort LockBit

Proofpoint: rechtshandhaving verstoort LockBit

Het wereldwijde rechtshandhavingsinitiatief voor het verstoren van ransomware-operaties, onder leiding van het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, is goed nieuws voor cyberverdedigers en organisaties die nog steeds last hebben van de gevolgen van LockBit-infecties.

"Lopende campagne beïnvloedt Azure cloudomgevingen" - Proofpoint

"Lopende campagne beïnvloedt Azure cloudomgevingen" - Proofpoint

Onderzoekers van cybersecuritybedrijf Proofpoint zien een aanhoudende cloudaccount overnamecampagne. De campagne beïnvloedt tientallen Microsoft Azure-omgevingen en honderden gebruikersaccounts. Ook brengt de campagne accounts van senior executives in gevaar.