Kaspersky Lab: ‘LinkedIn-gebruikers moeten direct hun wachtwoord wijzigen’

password-1433221-m

Kaspersky Lab roept LinkedIn-gebruikers op hun wachtwoord zo snel mogelijk te wijzigen. Op internet wordt een dataset met inloggegevens van 117 miljoen LinkedIn-gebruikers te koop aangeboden.

LinkedIn is in 2012 getroffen door een hack. In eerste instantie leken ongeveer 6,5 miljoen gebruikers hierdoor te zijn getroffen. Nu blijkt het aantal slachtoffers dus fors hoger te liggen; een tweetal cybercriminelen bieden op internet inloggegevens voor 117 miljoen accounts te koop aan. De wachtwoorden zijn slecht beveiligd. Eén van de verkopers claimt 90% van de inloggegevens te hebben ontsleuteld.

Kaspersky Lab roept LinkedIn-gebruikers op actie te ondernemen. Wie in 2012 gebruik maakte van LinkedIn doet er verstandig aan zijn of haar wachtwoord zo snel mogelijk te wijzigen. Indien ditzelfde wachtwoord ook gebruikt is bij andere online diensten is het verstandig ook hier het wachtwoord te wijzigen. Het is voor cybercriminelen immers een koud kunstje met de uitgelekte inloggegevens van LinkedIn te proberen in te loggen bij andere bekende online diensten.

Lees ook
Proofpoint: online oplichting met thema romantiek stijgt

Proofpoint: online oplichting met thema romantiek stijgt

pEr hangt niet alleen liefde in de lucht. Ook het aantal online fraudegevallen met een romantisch thema nemen toe, zeker in aanloop naar Valentijnsdag. Cybercriminelen doen zich voor als - in de meeste gevallen - een rijk persoon die naar liefde zoekt

Toename van malware, fraude en phishingaanvallen met feestdagen als thema

Toename van malware, fraude en phishingaanvallen met feestdagen als thema

Proofpoint ziet een toename van aanvallen met feestdagen als thema, gericht op het verspreiden van malware, fraude en phishingcampagnes om vertrouwelijke gegevens te bemachtigen.

Black Friday: een gewaarschuwd mens telt voor twee

Black Friday: een gewaarschuwd mens telt voor twee

De Black Friday shopgekte is weer van start. Dit is voor veel mensen de aftrap van het winkelseizoen voor de feestdagen. Consumentenorganisaties waarschuwen voor webshops, zoals Temu, in verband met mogelijke privacy schendingen.