Rabobank moet schade door phishing deels vergoeden

phishing2

Rabobank moet de schade die twee klanten door phishing hebben geleden deels vergoeden. De bank zou onvoldoende maatregelen om bescherming te bieden tegen phishing.

De zaak draait om twee klanten die los van elkaar getroffen zijn door phishing. Bij de eerste klant maakte criminelen bijna 29.000 euro buit, terwijl de tweede klant werd opgelicht voor 42.000 euro.

Grove nalatigheid

De Geschillencommissie van Kifid stelt dat de getroffen klanten grof nalatig hebben gehandeld. In beginsel zijn de klanten in haar ogen dan ook volledig aansprakelijk voor de geleden schade. De commissie stelt echter ook dat de Rabobank onvoldoende maatregelen heeft getroffen om consumenten te beschermen tegen deze vorm van fraude. Klanten zijn daardoor te gemakkelijk slachtoffer geworden van de criminelen.

De Rabobank moet daarom van de commissie de schade die de twee getroffen klanten hebben geleden deels vergoeden. De bank moet aan de eerste klant een bedrag van 21.500 euro vergoeden van de in totaal 29.000 euro geleden schade vergoeden. De overige 7.500 euro schade komt voor rekening van de klant. De tweede klant kan een schadevergoeding van 37.000 euro tegemoet zien. Deze klant moet een schadepost van 5.000 euro voor rekening nemen. In beide gevallen gaat het om een bindende uitspraak van de Geschillencommissie.

Lees ook
"Lopende campagne beïnvloedt Azure cloudomgevingen" - Proofpoint

"Lopende campagne beïnvloedt Azure cloudomgevingen" - Proofpoint

Onderzoekers van cybersecuritybedrijf Proofpoint zien een aanhoudende cloudaccount overnamecampagne. De campagne beïnvloedt tientallen Microsoft Azure-omgevingen en honderden gebruikersaccounts. Ook brengt de campagne accounts van senior executives in gevaar.

G DATA: Agent Tesla opnieuw gearriveerd

G DATA: Agent Tesla opnieuw gearriveerd

Recente security-incidenten hebben een nieuwe variant van Agent Tesla aan het licht gebracht. Hierbij wordt een ongebruikelijk compressieformaat gebruikt om informatie te stelen: ZPAQ. Maar wat is dit precies en welk voordeel biedt het aan cybercriminelen?

Barracuda's nieuwe Cybernomics 101-rapport onthult de financiële aspecten achter cyberaanvallen

Barracuda's nieuwe Cybernomics 101-rapport onthult de financiële aspecten achter cyberaanvallen

Barracuda heeft zijn Cybernomics 101-rapport gepubliceerd, waarin de financiële aspecten en winstmotieven achter cyberaanvallen worden onderzocht. Uit het nieuwe rapport blijkt dat de gemiddelde jaarlijkse kosten om te reageren op securityinbreuken en -lekken meer dan 5 miljoen dollar bedragen.