Richtlijnen voor ‘verzoek om vergeten te worden’ op komst

privacy

Nieuwe richtlijnen moeten het voor zoekmachines als Google eenvoudiger maken het 'recht om vergeten te worden' uit te voeren. De richtlijnen bieden zoekmachines de mogelijkheid vergelijkbare verzoeken op te zoeken die eerder zijn behandeld. Zoekmachines hoeven hierdoor dus niet langer ieder verzoek apart te behandelen en de wijze waarop deze behandeld wordt eenduidiger. De richtlijnen worden opgesteld door Europese privacywaakhonden.

Dit meldt Reuters. Het Europees Hof bepaalde in mei van dit jaar dat zoekmachines verzoeken van gebruikers die niet langer relevante of schadelijke zoekresultaten willen laten verwijderen. In de praktijk betekent dit dat zoekmachines bij ieder verzoek een afweging moeten maken tussen het recht op privacy van de betrokkenen en het recht op informatie van het publiek. Dit kost veel tijd. Google kreeg bijvoorbeeld tot eind juli als 91.000 verzoeken binnen, die betrekking hadden op in totaal 328.000 URL's.

Eenduidige beoordeling

De nieuwe richtlijnen moeten zoekmachines ontlasten en daarnaast zorgen voor een eenduidige beoordeling van verzoeken. Eerder behandelde verzoeken worden in de richtlijnen gecategoriseerd weergegeven, waardoor zoekmachines bij een nieuw verzoek eenvoudig een vergelijkbaar verzoek kunnen opzoeken. De richtlijnen worden naar verwachting in november gepubliceerd.

Het eenduidiger maken van de wijze waarop verzoeken om 'vergeten te worden' worden behandeld is geen overbodige luxe. Onderzoek van Iron Mountain wees eerder uit dat 72% van de consumenten niet overtuigd is dat het de moeite waard is te vragen om persoonlijke informatie te laten verwijderen. 83% gelooft niet dat bedrijven persoonlijke informatie zullen verwijderen, zelfs als dit bedrijf aangeeft dat de gegevens zijn gewist.

Lees ook
Onegini en iWelcome fuseren tot de grootste Europese IAM SaaS leverancier

Onegini en iWelcome fuseren tot de grootste Europese IAM SaaS leverancier

De Nederlandse SaaS softwarebedrijven Onegini en iWelcome zijn vandaag gefuseerd tot OneWelcome. De combinatie van de twee bedrijven maakt dit tot de grootste Europese SaaS leverancier van Customer Identity & Access Management (CIAM).

Deel mee aan de OneTrust webinar Data mapping: De basis van elk privacy programma

Deel mee aan de OneTrust webinar Data mapping: De basis van elk privacy programma

Data mapping is een essentieel onderdeel van elk privacy programma. Begrijpen hoe gegevens door de organisatie stromen is dan ook een eerste vereiste om de gegevens te kunnen beveiligen en risico’s te analyseren.

ROC van Amsterdam-Flevoland zet EduConnector in voor integratie met ECK-iD

ROC van Amsterdam-Flevoland zet EduConnector in voor integratie met ECK-iD

Het ROC van Amsterdam-Flevoland heeft als eerste MBO de EduConnector, de cloudoplossing voor de koppeling tussen het ECK-iD en digitale lesmaterialen, ingezet. Hierdoor kan de onderwijsinstelling identiteitsinformatie van studenten veilig delen, wat een voorwaarde is om te voldoen aan de AVG.