Staatssecretaris Dijkhoff geeft startschot voor cybersecurity campagne Alert Online

portretfoto-dijkhoff

Nederlanders weten te weinig over online gevaren en hoe zij zich daartegen kunnen beschermen. Ook onderschatten zij de kans dat zij slachtoffer worden. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Cybersecurity awareness en skills in Nederland (2016)’ van Alert Online. Ruim de helft van de Nederlanders heeft nog nooit van ransomware gehoord, terwijl dit de snelst groeiende dreiging op internet is. Daarom geeft staatssecretaris Dijkhoff vandaag bij KPN het startschot voor de campagne Alert Online. Tweehonderd partijen zetten zich van 3 tot en met 14 oktober in om de kennis en vaardigheden van Nederlanders op het gebied van cybersecurity te vergroten en zo Nederland online veiliger te maken.

Ransomware is de laatste paar jaar enorm populair geworden onder cybercriminelen (Cybersecurity Beeld Nederland). Het virus gijzelt je computer door bestanden ontoegankelijk te maken en geeft deze pas vrij als je losgeld hebt betaald. In 2015 had 65% van de Nederlanders nog nooit van ransomware gehoord. Inmiddels is dit gedaald naar 53%. Dat 15% van de ondervraagden zelf slachtoffer is geworden van gijzelsoftware of iemand kent die ermee te kampen heeft gehad, lijkt mede oorzaak te zijn van deze daling.

Nederlanders nemen weinig maatregelen

Hoewel de helft van de Nederlanders dit soort online risico’s kent, gedraagt lang niet iedereen zich daarnaar. Zo verzuimen veel Nederlanders automatische updates aan te zetten (52%) of regelmatig back-ups te maken (eveneens 52%), terwijl deze maatregelen cruciaal zijn om je bijvoorbeeld tegen ransomware te beschermen en schade bij besmetting te beperken.

De meerderheid van de Nederlanders (69%) maakt zich weinig zorgen over zijn digitale veiligheid. Zij schatten de kans dat zij slachtoffer worden van de grootste dreigingen op internet, zoals ransomware, phishing en malafide advertenties, veel lager in dan in werkelijkheid het geval is.

'We moeten onze cyberskills verbeteren'

Staatssecretaris Dijkhoff van Veiligheid en Justitie: “Internetcriminelen weten steeds weer nieuwe vormen te vinden ons te verleiden om bijvoorbeeld hun vervalste mails te openen, in te gaan op verzoeken of om op malafide advertenties te klikken. Wij moeten daarom ook steeds slimmer worden door onze cyberskills te verbeteren. Dit onderzoek laat zien dat we hier nog flinke stappen moeten zetten. Daarom starten tweehonderd partijen vandaag gezamenlijk de campagne Alert Online om de cyberskills van burgers en bedrijven te verbeteren.”

Voor wie zich tegen ransomware wil beschermen of schade wil voorkomen, geeft Alert Online drie belangrijke tips:

  • Maak regelmatig een back-up van bestanden
  • Update software direct. Het helpt om automatisch updaten in te stellen
  • Klik niet zomaar op bijlagen of links in e-mails. Het kan een valse e-mail zijn.

Meer tips en praktische uitleg om je te wapenen tegen cybergevaren zijn hier te vinden.

Lees ook
Proofpoint's 2024 State of the Phish rapport: 69% van Nederlandse werknemers gokt met security van organisaties

Proofpoint's 2024 State of the Phish rapport: 69% van Nederlandse werknemers gokt met security van organisaties

Proofpoint, publiceert vandaag de tiende editie van het jaarlijkse State of the Phish-rapport. Hieruit blijkt dat meer dan twee derde (69%) van Nederlandse werknemers hun organisaties bewust in gevaar brengt. Dit leidt tot ransomware- of malware-infecties, datalekken of financieel verlies. Ondanks een lichte daling van succesvolle phishing-aanvall1

Proofpoint: rechtshandhaving verstoort LockBit

Proofpoint: rechtshandhaving verstoort LockBit

Het wereldwijde rechtshandhavingsinitiatief voor het verstoren van ransomware-operaties, onder leiding van het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, is goed nieuws voor cyberverdedigers en organisaties die nog steeds last hebben van de gevolgen van LockBit-infecties.

"Lopende campagne beïnvloedt Azure cloudomgevingen" - Proofpoint

"Lopende campagne beïnvloedt Azure cloudomgevingen" - Proofpoint

Onderzoekers van cybersecuritybedrijf Proofpoint zien een aanhoudende cloudaccount overnamecampagne. De campagne beïnvloedt tientallen Microsoft Azure-omgevingen en honderden gebruikersaccounts. Ook brengt de campagne accounts van senior executives in gevaar.