‘Stel een internetdiploma in het basisonderwijs verplicht’

hacker

Het behalen van een digitaal vaardigheidsbewijs door kinderen zou op scholen verplicht moeten worden gesteld. Een dergelijke ‘internetdiploma’ helpt de Nederlandse interneteconomie veilig te stellen.

Dit adviseert de Nationale Cybersecurity Raad (CSR) vandaag aan de staatssecretarissen van Veiligheid en Justitie, Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, meldt het Financieel Dagblad. Het CSR, waarin zowel de overheid, wetenschap als het bedrijfsleven zitting hebben, waarschuwt voor de gebrekkige kennis bij jongeren over de risico’s van het internet. Tegelijkertijd wijst de raad op een ‘kwalitatief en kwantitatief’ tekort aan goed opgeleide jongeren om aan de vraag naar cybersecurity-experts te kunnen voldoen.

Digitale toekomst veilig stellen

“Als Nederland niet voldoende investeert in cybersecurity komt dat onze welvaart en maatschappij niet ten goede. De digitale toekomst van Nederland moet veilig worden gesteld. Dat kan door te zorgen voor voldoende cybersecurity professionals en door de Nederlandse jeugd voor te bereiden op de digitale toekomst”, citeert het dagblad uit het advies. Het digitaal vaardigheidsbewijs moet kinderen vanaf de basisschool bewust en geïnteresseerd maken in de digitale wereld en het internet.

“Net als het behalen van een verkeers- of zwemdiploma, is het belangrijk dat al vanaf de basisschool kinderen internetwijs worden gemaakt. Het maakt ze bewust en ze raken geïnteresseerd in de digitale wereld”, zegt Dick Schoof tegenover het FD. Schoof neemt als nationaal coördinator terrorismebestrijding en veiligheid (NCTV) plaats in het CSR. De noodzaak voor een internetdiploma is volgens Schoof hoog “Als we dit niet doen dan is de digitale veiligheid, nee de digitale toekomst in het geding.”

Economische voordelen

Schoof merkt ook op dat een digitaal vaardigheidsbewijs voor kinderen grote economische voordelen kan bieden. “Als we digitale kennis verplicht opnemen in het studiecurriculum lopen we daar onmiddellijk mee voorop in de wereld en levert het ons op termijn een concurrentievoorsprong op.”

Meer over
Lees ook
Studenten ontdekken gaten in beveiliging websites UvA en HvA

Studenten ontdekken gaten in beveiliging websites UvA en HvA

De Universiteit van Amsterdam en Hogeschool van Amsterdam lekken beide inloggegevens van studenten. De inlogpagina’s van beide onderwijsinstellingen zouden gebruik maken van verouderde SSL-certificaten om de verbinding waarover inloggegevens worden verzonden te beveiligen. Dit verouderde certificaat bevat een beveiligingslek, waardoor aanvallers i1

Opleiding Particulier Digitaal Onderzoeker verdwijnt

Opleiding Particulier Digitaal Onderzoeker verdwijnt

Het verdwijnen van de kwalificatie Particulier Digitaal Onderzoeker en de opkomst van het eCompetence Framework geven nieuwe kansen op de verdere professionalisering en internationalisering van het vakgebied. Nederland kent een zeventien kenniscentra. De ECABO is er daar één van. Deze kenniscentra vormen de samenwerking tussen vele partijen in het1

SURF introduceert beveiligde opslag in de cloud voor Nederlandse universiteiten

SURF introduceert beveiligde opslag in de cloud voor Nederlandse universiteiten

SURF introduceert een nieuwe beveiligde 'personalcloudstorage-dienst'. SURFdrive is speciaal op verzoek van de Nederlandse universiteiten ontwikkeld door de 2 SURF-organisaties SURFnet en SURFsara. Het aantal online tools die binnen het onderwijs- en onderzoeksdomein worden gebruikt voor het delen en synchroniseren van gegevens groeit snel. De too1