Wehkamp waarschuwt voor e-mail met ransomware

encryptie

Wehkamp waarschuwt voor een e-mail met ransomware die wordt verzonden uit naam van het bedrijf. Het gaat om een variant van de CTB-Locker.

De e-mail stelt dat de ontvanger de game FIFA 15 voor de PlayStation 3 heeft besteld. Meer informatie over deze bestelling en de wijze waarop het product eventueel geretourneerd zou kunnen worden is te vinden in een document in de bijlage.

CTB-Locker

Dit document blijkt een ZIP-bestand te zijn met daarin een uitvoerbaar bestand (exe). Wie dit bestand opent installeert een variant van de CTB-Locker. Dit is ransomware die data op de machine van het slachtoffer versleuteld en vervolgens losgeld eist.

De e-mail is te herkennen aan de onderwerpregel ‘Hartelijk dank voor uw bestelling bij Wehkamp.nl’. Fraudehelpdesk.nl meldt dat het bestelnummer 48905155 in de e-mail wordt gebruikt.

Lees ook
Recruiters slachtoffer van malware door lures van TA4557

Recruiters slachtoffer van malware door lures van TA4557

Cybersecuritybedrijf Proofpoint brengt onderzoek naar buiten over nieuwe activiteit van TA4557. Dit is een financieel gemotiveerde dreigingsactor die bekend staat om het gebruik van lures met sollicitatiethema’s. Ook verspreidt het de More_Eggs backdoor, een strategische loop gemaakt voor het verlengen van de uitvoeringstijd wat de ontwijkingsmoge1

Fortinet waarschuwt voor online feestdagen-criminaliteit: vier veelgebruikte scams

Fortinet waarschuwt voor online feestdagen-criminaliteit: vier veelgebruikte scams

Security leverancier Fortinet waarschuwt voor feestdagen-cyberscams en geeft een top 4 van veel gebruikte online-oplichtpraktijken. Sinterklaas en kerst komen eraan, en cybercriminelen zijn al druk bezig met het bedenken van slimme trucs waarmee ze dit winkelseizoen zelfs de meest beveiligingsbewuste consumenten om de tuin kunnen leiden. De feestd1

Onderzoek Proofpoint: TA571 levert IcedID Forked Loader

Onderzoek Proofpoint: TA571 levert IcedID Forked Loader

Onderzoekers van Proofpoint ontdekten dat TA571 de Forked-variant van IcedID levert in twee campagnes. Dit vond plaats op 11 en 18 oktober 2023. Beide campagnes bevatten meer dan 6.000 berichten die allemaal een impact hadden op meer dan 1.200 klanten in verschillende sectoren verspreid over heel de wereld.