'Zowel Google, Amazon als Microsoft betalen Adblock Plus om advertenties door te laten'
Gebruikers van webbrowsers kunnen advertenties blokkeren met de extensie Adblock Plus. Dit blijkt echter geen garantie te geven dat advertenties ook daadwerkelijk niet worden vertoond. Zowel Google, Amazon als Microsoft zouden Adblock Plus betalen om advertenties toch door te laten.
Dit melden The Financial Times (betaalmuur) en Naked Security van Sophos. Adblock Plus is een tool van het Duitse Eyeo. De extensie wordt wereldwijd door ruim 50 miljoen gebruikers actief gebruikt. Adblock Plus maakt gebruik van een database met advertenties om deze te kunnen herkennen en blokkeren. Deze database wordt gevuld met behulp van Adblock Plus-gebruikers. Eyeo hanteert ook een lijst met ‘Acceptable Ads’, advertenties die wel door de beugel kunnen en dus wel worden vertoond.
Adblock Plus zou echter bereid zijn tegen betaling advertenties die normaal geblokkeerd zouden worden toch te vertonen. Bedrijven kunnen er volgens Sophos en Financial Times voor kiezen hun advertenties tegen betaling op de lijst met Acceptable Ads te laten plaatsen. Eyeo vraagt hier naar verluid pakweg 30% van de advertentieopbrengsten voor.