'39% van de gebruikers heeft maatregelen genomen tegen Heartbleed-bug'

De Heartbleed-bug heeft tot veel ongerust geleid. Desondanks blijkt nog niet eens de helft van alle Amerikaanse internetgebruikers (39%) maatregelen te hebben genomen om zijn online accounts te beschermen. Dit blijkt uit onderzoek van Pew Research, dat 1.500 Amerikanen ondervroeg over hun reactie op het OpenSSL-lek.

Heartbleed is een ernstige kwetsbaarheid in OpenSSL, een open source implementatie van SSL/TLS. Cybercriminelen kunnen de kwetsbaarheid misbruiken om versleuteld dataverkeer af te luisteren en te ontcijferen. Hierdoor kan gevoelige informatie van internetgebruikers in handen komen van hackers.

Veel websites getroffen

Een enorme hoeveelheid websites op internet zijn getroffen door de Heartbleed-bug, waaronder allerlei populaire online diensten. Denk hierbij aan Facebook, Instagram en LinkedIn, maar bijvoorbeeld ook aan de website van Apple en de e-maildienst Gmail. Gebruikers moeten daarom maatregelen nemen om hun online accounts veilig te stellen.

Gebruikers zullen hun wachtwoorden moeten wijzigen van hun accounts bij websites die door de kwetsbaarheid zijn getroffen. Dit heeft echter pas zin nadat een online dienst zijn OpenSSL-implementatie heeft geüpdatet en de kwetsbaarheid heeft verlopen. Indien de website nog kwetsbaar is kan immers ook het nieuwe wachtwoord op straat komen te liggen.

Bekendheid

De Heartbleed-bug blijkt redelijk bekend te zijn. 60% van alle Amerikanen zegt de gelopen tijd over Heartbleed te hebben gehoord. 61 procent van deze groep heeft ook daadwerkelijk maatregelen genomen om zijn online accounts veilig te stellen. Denk hierbij aan het wijzigen van wachtwoorden.

Desondanks maken Amerikanen zich niet direct zorgen om hun eigen persoonlijke gegevens. Slechts 9% van de gebruikers die op de hoogte is van de Heartbleed-bug denkt dat zijn of haar persoonlijke informatie daadwerkelijk door cybercriminelen is gestolen.

Lees ook
Gesprek met Erik Wolthuis en Mark Rövekamp van Kyocera

Gesprek met Erik Wolthuis en Mark Rövekamp van Kyocera

Erik Wolthuis is Marketing en Product Manager bij Kyocera Document Solutions. Zijn collega Mark Rövekamp is Product Manager voor diensten en software en de privacy lead. Zij spraken over het belang van beveiligde printomgevingen en documentmanagement.

Euralarm waarschuwt voor risico's van ongecoördineerde uitschakeling van 2G/3G-netwerken

Euralarm waarschuwt voor risico's van ongecoördineerde uitschakeling van 2G/3G-netwerken

Naar aanleiding van de publicatie van de whitepaper van de Europese Commissie "How to master Europe's digital infrastructure" benadrukt Euralarm, een brancheorganisatie van de Europese elektronische brand- en beveiligingsindustrie, de potentiële risico's en uitdagingen die gepaard gaan met een ongecoördineerde en voortijdige uitschakeling van 2G-1

Het dynamische duo: waarom de CIO en CISO van moderne ondernemingen moeten samenwerken

Het dynamische duo: waarom de CIO en CISO van moderne ondernemingen moeten samenwerken

Organisaties die een succesvolle strategie voor cybersecurity of databescherming willen, hebben daarvoor gedegen processen voor interne communicatie en samenwerking nodig. Met name de dynamiek tussen de CIO en CISO kan van invloed zijn op de besluitvorming voor de korte en lange termijn.