80% van financiële phishingaanvallen in Nederland misbruikt naam van bank

internetbankieren

Cybercriminelen richten zich in toenemende mate op het leegroven van bankrekeningen en doen steeds meer moeite om gebruiksinformatie te achterhalen. De hackers creëren namaaksites die sprekend lijken op de websites van financiële organisaties. In 2013 leunde wereldwijd 31,5% van de phishingaanvallen op de merknamen van toonaangevende banken, online winkels en elektronische betaalsystemen. Ruim 80% van de financiële phishingaanvallen in Nederland misbruikte de naam van een bank.

Dit blijkt uit het onderzoek 'Financiële cyberdreigingen in 2013' van Kaspersky Labs, dat is gebaseerd op eigen cijfers van het beveiligingsbedrijf. De hoeveelheid phishingaanvallen uit naam van banken, online winkels en elektronische betaalsystemen is met 8,5% ten opzichte van het voorgaande jaar toegenomen. In Nederland maakte in 2013 32,3% van de phishingaanvallen gebruik van merknamen van banken, die hiermee bovenaan de lijst van phishingdoelen staan.

Banken zijn geliefd doelwit

In 2013 vormden banken het meest aantrekkelijke doelwit. Wereldwijd werden merknamen van banken gebruikt bij 70,6% van alle financiële phishingactiviteiten. In Nederland ligt dit percentage zelfs op ruim 80%. Dat is een forse stijging ten opzichte van 2012, toen bankphishing slechts 52% vertegenwoordigde. Over het geheel gezien waren namaakwebsites van banken in 2013 betrokken bij twee keer zoveel phishingaanvallen (22%) dan het jaar ervoor.

Fraudeurs gebruiken de merknamen van toonaangevende bedrijven met grote klantenbestanden om zoveel mogelijk winst te boeken bij hun criminele activiteiten. Wereldwijd maakte circa 60% van alle phishingaanvallen met behulp van nagemaakte bankpagina's bijvoorbeeld gebruik van de namen van slechts 25 organisaties. Onder elektronische betaalsystemen zijn de "favorieten" van de phishers nog duidelijker: 88,3% van de phishing-aanvallen in deze categorie had betrekking op een van vier internationale merken: PayPal, American Express, Master Card en Visa.

Bereik

De reden van de veelvuldige inzet van phishingaanvallen door cybercriminelen is volgens Kaspersky het bereik van dergelijke aanvallen onder gebruikers. Kwaadaardige software die speciaal is gemaakt voor bepaalde besturingssystemen kan minder breed worden ingezet dan phishing-aanvallen.

Het volledige onderzoek is hier te vinden.

Lees ook
Phishing kit CoGUI richt zich op Japanse bedrijven voor financieel gewin

Phishing kit CoGUI richt zich op Japanse bedrijven voor financieel gewin

Japanse autoriteiten hebben onlangs details gepubliceerd over een toename van phishingactiviteit gericht op financiële organisaties. Het doel van de dreigingsactoren is om toegang te krijgen tot de accounts van slachtoffers voor financieel gewin, en in de meeste gevallen om illegale winsten te gebruiken om Chinese aandelen te kopen.

ManageEngine roept op tot een wachtwoordvrije toekomst

ManageEngine roept op tot een wachtwoordvrije toekomst

Naar aanleiding van Wereld Wachtwoord Dag roept ManageEngine, een divisie van Zoho Corporation en leverancier van IT-beheeroplossingen voor bedrijven, organisaties en individuen wereldwijd op om de hardnekkige gewoonte van het gebruik van zwakke en hergebruikte wachtwoorden achter zich te laten.

Genetec lanceert AutoVu plug-in: automatische kentekenplaat analyse versnelt onderzoek naar incidenten

Genetec lanceert AutoVu plug-in: automatische kentekenplaat analyse versnelt onderzoek naar incidenten

Genetec Inc. marktleider op het gebied van software voor fysieke beveiliging, introduceert vandaag de AutoVu™ ALPR Analysis Reports plugin. Deze geavanceerde onderzoekstool breidt de forensische zoekmogelijkheden op basis van automatische kentekenplaatherkenning (ALPR) binnen Genetec™ Security Center verder uit.