80% van financiële phishingaanvallen in Nederland misbruikt naam van bank

internetbankieren

Cybercriminelen richten zich in toenemende mate op het leegroven van bankrekeningen en doen steeds meer moeite om gebruiksinformatie te achterhalen. De hackers creëren namaaksites die sprekend lijken op de websites van financiële organisaties. In 2013 leunde wereldwijd 31,5% van de phishingaanvallen op de merknamen van toonaangevende banken, online winkels en elektronische betaalsystemen. Ruim 80% van de financiële phishingaanvallen in Nederland misbruikte de naam van een bank.

Dit blijkt uit het onderzoek 'Financiële cyberdreigingen in 2013' van Kaspersky Labs, dat is gebaseerd op eigen cijfers van het beveiligingsbedrijf. De hoeveelheid phishingaanvallen uit naam van banken, online winkels en elektronische betaalsystemen is met 8,5% ten opzichte van het voorgaande jaar toegenomen. In Nederland maakte in 2013 32,3% van de phishingaanvallen gebruik van merknamen van banken, die hiermee bovenaan de lijst van phishingdoelen staan.

Banken zijn geliefd doelwit

In 2013 vormden banken het meest aantrekkelijke doelwit. Wereldwijd werden merknamen van banken gebruikt bij 70,6% van alle financiële phishingactiviteiten. In Nederland ligt dit percentage zelfs op ruim 80%. Dat is een forse stijging ten opzichte van 2012, toen bankphishing slechts 52% vertegenwoordigde. Over het geheel gezien waren namaakwebsites van banken in 2013 betrokken bij twee keer zoveel phishingaanvallen (22%) dan het jaar ervoor.

Fraudeurs gebruiken de merknamen van toonaangevende bedrijven met grote klantenbestanden om zoveel mogelijk winst te boeken bij hun criminele activiteiten. Wereldwijd maakte circa 60% van alle phishingaanvallen met behulp van nagemaakte bankpagina's bijvoorbeeld gebruik van de namen van slechts 25 organisaties. Onder elektronische betaalsystemen zijn de "favorieten" van de phishers nog duidelijker: 88,3% van de phishing-aanvallen in deze categorie had betrekking op een van vier internationale merken: PayPal, American Express, Master Card en Visa.

Bereik

De reden van de veelvuldige inzet van phishingaanvallen door cybercriminelen is volgens Kaspersky het bereik van dergelijke aanvallen onder gebruikers. Kwaadaardige software die speciaal is gemaakt voor bepaalde besturingssystemen kan minder breed worden ingezet dan phishing-aanvallen.

Het volledige onderzoek is hier te vinden.

Lees ook
Proofpoint: door overheid gesponsorde actoren gebruiken ClickFix

Proofpoint: door overheid gesponsorde actoren gebruiken ClickFix

Onderzoekers van cybersecuritybedrijf Proofpoint delen nieuwe inzichten rondom social engineeringstecniek ClickFix. Uit de laatste bevindingen blijkt dat de overheid actoren sponsort bij het inzetten van deze aanvalsmethode

AI-aangedreven muterende phishingcampagnes zijn in opmars, waarschuwt KnowBe4-rapport

AI-aangedreven muterende phishingcampagnes zijn in opmars, waarschuwt KnowBe4-rapport

Uit een nieuw onderzoek van KnowBe4 blijkt dat cybercriminelen veelvuldig gebruik maken van polymorfe phishingtechnieken, die aanwezig zijn in 76,4% van alle phishingcampagnes. Bij deze vorm van phishing wordt een e-mail, vaak met behulp van AI, telkens subtiel aangepast om zo beveiligingsfilters te omzeilen

Martijn Uunk en Gregor Abbas van Helixis: ‘Cybercriminelen weten dat security in mkb vaak zwakker is, maar het mkb weet dat dan weer niet’

Martijn Uunk en Gregor Abbas van Helixis: ‘Cybercriminelen weten dat security in mkb vaak zwakker is, maar het mkb weet dat dan weer niet’

Hoe zorg je ervoor dat cybersecurity niet alleen een compliance-verplichting is, maar een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering? Helixis, gespecialiseerd in risicomanagement, cybersecurity en informatiebeveiliging, helpt organisaties om die vertaalslag te maken: van verplichting naar weerbaarheid.