Banken, politie en OM gaan samenwerking aan tegen internetoplichting

internetbankieren

Banken, politie en Openbaar Ministerie gaan een samenwerking aan om internetoplichting beter aan te kunnen pakken. Zodra bij de politie bijvoorbeeld meerdere aangiften binnenkomen waarin hetzelfde rekeningnummer wordt genoemd, gaat de politie de betreffende bank hierover informeren.

De Nederlandse Vereniging van Banken, de vier grootbanken (ABN AMRO, ING, Rabobank en SNS Bank), het Korps Nationale Politie en het Openbaar Ministerie hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend die op 1 oktober a.s. ingaat. De partijen gaan de publieksvoorlichting en de onderlinge uitwisseling van informatie verbeteren. Banken, die in deze geen benadeelde partij zijn, werken hieraan mee omdat zij vanuit hun maatschappelijke rol willen bijdragen aan de bestrijding van internetoplichting.

Online handel

Maandelijks maken miljoenen mensen gebruik van handels-, veiling- en advertentiesites en online webwinkels. De partijen willen dat deze consumenten zich meer bewust zijn van de risico’s van internetaankopen en hen zowel adviezen als tips geven over gebruik en misbruik van bankrekeningnummers. Ook willen de partijen consumenten informeren over de wijze waarop zij veilig kunnen handelen op internet. De omzet van internetwinkels is de afgelopen jaren ondanks de crisis gestegen tot circa tien miljard euro per jaar. Jaarlijks worden tussen de 40.000 en 50.000 aangiftes gedaan van oplichting.

Centraal in de bestrijding van internetoplichting staat het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) dat in oktober 2010 is opgericht. Het LMIO verzamelt en analyseert de meldingen van internetoplichting centraal. Bij de opsporing en vervolging ligt de nadruk op veelplegers en zaken met een grote maatschappelijke impact. Ook hebben de partijen afgesproken actief te gaan verwijzen naar de checkfunctie van het LMIO.

Meerdere aangiftes

Indien bij het LMIO meerdere aangiftes zijn gedaan waarin hetzelfde bankrekeningnummer wordt genoemd, stuurt het meldpunt een bericht aan de betreffende bank. Hierin wordt mede namens de Officier van Justitie melding gemaakt van een sterk vermoeden van schuld van de gebruiker van de rekening. Op basis hiervan neemt de bank maatregelen. Deze kunnen bestaan uit het aanspreken van de cliënt, het blokkeren van diens rekening en het beëindigen van de bankrelatie.

Zodra internetgebruikers met elkaar via internet handelen, zijn zij zelf primair verantwoordelijk voor hun online veiligheid. Potentiële kopers kunnen op Politie.nl onder andere controleren of een bankrekeningnummer al eerder bij het LMIO is gemeld. Ook kan op deze website aangifte worden gedaan indien consumenten met oplichting worden geconfronteerd.

Lees ook
Ongebruikelijke aanvalsketen TA577 veroorzaakt NTLM-datadiefstal

Ongebruikelijke aanvalsketen TA577 veroorzaakt NTLM-datadiefstal

Proofpoint identificeerde vorige week een nieuwe aanvalsketen van TA577 die NT LAN Manager authenticatie-informatie steelt. Het cybersecurity bedrijf identificeerde minstens twee campagnes die dezelfde techniek gebruikten voor het stelen van NTLM hashes op 26 en 27 februari 2024.

Proofpoint: rechtshandhaving verstoort LockBit

Proofpoint: rechtshandhaving verstoort LockBit

Het wereldwijde rechtshandhavingsinitiatief voor het verstoren van ransomware-operaties, onder leiding van het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, is goed nieuws voor cyberverdedigers en organisaties die nog steeds last hebben van de gevolgen van LockBit-infecties.

"Lopende campagne beïnvloedt Azure cloudomgevingen" - Proofpoint

"Lopende campagne beïnvloedt Azure cloudomgevingen" - Proofpoint

Onderzoekers van cybersecuritybedrijf Proofpoint zien een aanhoudende cloudaccount overnamecampagne. De campagne beïnvloedt tientallen Microsoft Azure-omgevingen en honderden gebruikersaccounts. Ook brengt de campagne accounts van senior executives in gevaar.