Banken, politie en OM gaan samenwerking aan tegen internetoplichting

internetbankieren

Banken, politie en Openbaar Ministerie gaan een samenwerking aan om internetoplichting beter aan te kunnen pakken. Zodra bij de politie bijvoorbeeld meerdere aangiften binnenkomen waarin hetzelfde rekeningnummer wordt genoemd, gaat de politie de betreffende bank hierover informeren.

De Nederlandse Vereniging van Banken, de vier grootbanken (ABN AMRO, ING, Rabobank en SNS Bank), het Korps Nationale Politie en het Openbaar Ministerie hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend die op 1 oktober a.s. ingaat. De partijen gaan de publieksvoorlichting en de onderlinge uitwisseling van informatie verbeteren. Banken, die in deze geen benadeelde partij zijn, werken hieraan mee omdat zij vanuit hun maatschappelijke rol willen bijdragen aan de bestrijding van internetoplichting.

Online handel

Maandelijks maken miljoenen mensen gebruik van handels-, veiling- en advertentiesites en online webwinkels. De partijen willen dat deze consumenten zich meer bewust zijn van de risico’s van internetaankopen en hen zowel adviezen als tips geven over gebruik en misbruik van bankrekeningnummers. Ook willen de partijen consumenten informeren over de wijze waarop zij veilig kunnen handelen op internet. De omzet van internetwinkels is de afgelopen jaren ondanks de crisis gestegen tot circa tien miljard euro per jaar. Jaarlijks worden tussen de 40.000 en 50.000 aangiftes gedaan van oplichting.

Centraal in de bestrijding van internetoplichting staat het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) dat in oktober 2010 is opgericht. Het LMIO verzamelt en analyseert de meldingen van internetoplichting centraal. Bij de opsporing en vervolging ligt de nadruk op veelplegers en zaken met een grote maatschappelijke impact. Ook hebben de partijen afgesproken actief te gaan verwijzen naar de checkfunctie van het LMIO.

Meerdere aangiftes

Indien bij het LMIO meerdere aangiftes zijn gedaan waarin hetzelfde bankrekeningnummer wordt genoemd, stuurt het meldpunt een bericht aan de betreffende bank. Hierin wordt mede namens de Officier van Justitie melding gemaakt van een sterk vermoeden van schuld van de gebruiker van de rekening. Op basis hiervan neemt de bank maatregelen. Deze kunnen bestaan uit het aanspreken van de cliënt, het blokkeren van diens rekening en het beëindigen van de bankrelatie.

Zodra internetgebruikers met elkaar via internet handelen, zijn zij zelf primair verantwoordelijk voor hun online veiligheid. Potentiële kopers kunnen op Politie.nl onder andere controleren of een bankrekeningnummer al eerder bij het LMIO is gemeld. Ook kan op deze website aangifte worden gedaan indien consumenten met oplichting worden geconfronteerd.

Lees ook
G DATA: Agent Tesla opnieuw gearriveerd

G DATA: Agent Tesla opnieuw gearriveerd

Recente security-incidenten hebben een nieuwe variant van Agent Tesla aan het licht gebracht. Hierbij wordt een ongebruikelijk compressieformaat gebruikt om informatie te stelen: ZPAQ. Maar wat is dit precies en welk voordeel biedt het aan cybercriminelen?

Barracuda's nieuwe Cybernomics 101-rapport onthult de financiële aspecten achter cyberaanvallen

Barracuda's nieuwe Cybernomics 101-rapport onthult de financiële aspecten achter cyberaanvallen

Barracuda heeft zijn Cybernomics 101-rapport gepubliceerd, waarin de financiële aspecten en winstmotieven achter cyberaanvallen worden onderzocht. Uit het nieuwe rapport blijkt dat de gemiddelde jaarlijkse kosten om te reageren op securityinbreuken en -lekken meer dan 5 miljoen dollar bedragen.

WatchGuard: Remote Access Software steeds vaker misbruikt

WatchGuard: Remote Access Software steeds vaker misbruikt

Hackers hebben hun pijlen steeds vaker gericht op Remote Access Software. Daarnaast zijn er nieuwe technieken in omloop voor het stelen van wachtwoorden en informatie. Ook maken cybercriminelen de overstap van het gebruik van scripts naar het toepassen van andere ‘living-off-the-land’-technieken om een aanval op eindpoints te starten. Dat conclude1