Cybercriminelen gebruiken phishing en pretexting om betalingsgegevens van online shoppers te stelen
De diefstal van gegevens van online shoppers is in de meeste gevallen toe te schrijven aan externe cyberaanvallen, zo blijkt uit onderzoek door Verizon Business. Voor het Verizon 2021 Data Breach Investigations Report werden meer datalekken en phishing-aanvallen dan ooit geanalyseerd. Hieruit blijkt dat de overgrote meerderheid (84%) van alle datalekken in de retailsector een externe oorzaak heeft en het gevolg was van cyberaanvallen die voor financieel gewin werden uitgevoerd (99%). De buitgemaakte data omvatte uiterst gevoelige informatie, zoals betalingsgegevens (42%), persoonsgegevens (41%) en inloggegevens (33%).
Meer over
Lees ook
Ongebruikelijke aanvalsketen TA577 veroorzaakt NTLM-datadiefstal
Proofpoint identificeerde vorige week een nieuwe aanvalsketen van TA577 die NT LAN Manager authenticatie-informatie steelt. Het cybersecurity bedrijf identificeerde minstens twee campagnes die dezelfde techniek gebruikten voor het stelen van NTLM hashes op 26 en 27 februari 2024.
Proofpoint: rechtshandhaving verstoort LockBit
Het wereldwijde rechtshandhavingsinitiatief voor het verstoren van ransomware-operaties, onder leiding van het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, is goed nieuws voor cyberverdedigers en organisaties die nog steeds last hebben van de gevolgen van LockBit-infecties.
"Lopende campagne beïnvloedt Azure cloudomgevingen" - Proofpoint
Onderzoekers van cybersecuritybedrijf Proofpoint zien een aanhoudende cloudaccount overnamecampagne. De campagne beïnvloedt tientallen Microsoft Azure-omgevingen en honderden gebruikersaccounts. Ook brengt de campagne accounts van senior executives in gevaar.