Dreigingsactoren leveren malware via YouTube

Dreigingsactoren leveren malware via YouTube

Consumenten beschikken vaak niet over dezelfde middelen of kennis als bedrijven. Daarom richten dreigingsactoren zich vaak op thuisgebruikers. En hoewel de financiële winst waarschijnlijk niet zo groot is als bij aanvallen op bedrijven, hebben de individuele slachtoffers waarschijnlijk nog steeds gegevens zoals creditcards, cryptocurrencyportefeuilles en andere persoonlijk identificeerbare informatie (PII) op hun computer opgeslagen. Dit is lucratief voor criminelen.  

Proofpoint  Emerging Threats ziet dat de aflevering van malware voor het stelen van informatie via YouTube plaatsvindt. Voorbeelden hiervan zijn Vidar, StealC en Lumma Stealer. De aflevering vindt plaats via illegale software en cracks van videogames. De video’s beweren dat zij eindgebruikers tonen hoe gratis downloadbare software zorgt voor upgrades in de videogames, maar in werkelijkheid leidt de link naar malware. Veel van de accounts die kwaadaardige video’s hosten lijken gecompromitteerd. Onderzoekers zien ook dat dreigingsactoren accounts aanmaken en beheren die slechts een paar uur actief zijn en uitsluitend bestaan voor het afleveren van malware. Eerder publiceerden andere onderzoekers details over nepvideo’s met gekraakte software dat wordt gebruikt bij het verspreiden van malware. 

De distributiemethode valt vooral op vanwege het type videogames dat de dreigingsactoren promoten. Veel van deze spellen richten zich op jonge gebruikers, onder andere via populaire kindergames. Kinderen herkennen schadelijke inhoud en riskant online gedrag (waarschijnlijk) minder goed.  

Het Proofpoint Emerging Threats team rapporteert meer dan 24 accounts en video’s die malware verspreiden via YouTube die inhoud verwijderen. Het bedrijf wijst de activiteiten niet toe aan een getraceerde dreigingsactor of -groep. Toch zijn de gebruikte technieken herkenbaar. Voorbeelden hiervan zijn de videobeschrijvingen met daarin URL’s die leiden naar schadelijke payloads en instructies geven tot het uitschakelen van antivirus en het gebruik van vergelijkbare bestandsgroottes met bloating die zo een poging doen tot het omzeilen van detecties. Op basis van de overeenkomsten van de video-inhoud, de payload-levering en de misleidingsmethoden schat Proofpoint in dat de actoren zich consequent richten op niet-bedrijfsgebruikers. 

Het is belangrijk dat eindgebruikers zich bewust zijn van de technieken die dreigingsactoren gebruiken bij het verleiden van gebruikers die zich bezighouden met videogamecontent die bedoeld is hen te helpen valsspelen of bestaande functionaliteiten te omzeilen.  

Proofpoint heeft op dit moment geen zicht op hoe de geïdentificeerde YouTube-accounts gecompromitteerd zijn. YouTube heeft de accounts die door het Proofpoint onderzoeksteam gemeld zijn, verwijderd.  

Lees voor meer informatie hier het volledige bericht.  

Meer over
Lees ook
ESET Research: Hamster Kombat-game misbruikt door cybercriminelen

ESET Research: Hamster Kombat-game misbruikt door cybercriminelen

De afgelopen maanden heeft het Telegram-klikspel Hamster Kombat de wereld van liefhebbers van cryptocurrency-spellen op zijn kop gezet. Zoals te verwachten was, heeft het succes van Hamster Kombat ook cybercriminelen gelokt, die al zijn begonnen met het inzetten van malware gericht op de spelers van het spel.

WatchGuard: malware gericht op endpoints stijgt explosief

WatchGuard: malware gericht op endpoints stijgt explosief

Ondanks dat het totale aantal netwerkdetecties van malware in het afgelopen kwartaal bijna gehalveerd is ten opzichte van het vorige kwartaal, is het aantal detecties van malware gericht op endpoints met 82% gestegen.

Miljoenen berichten verspreiden LockBit 3.0

Miljoenen berichten verspreiden LockBit 3.0

Proofpoint observeert sinds 24 april 2024 dagelijks en gedurende ongeveer een week lang campagnes met grote volumes en miljoenen berichten, gefaciliteerd door het Phorpiex-botnet.