Ex-medewerker van Chinese PayPal-concurrent verkoopt 20 GB aan klantgegevens

Een voormalig medewerker van de Chinese PayPal-concurrent Alipay heeft 20 GB aan klantgegevens doorverkocht aan e-commercebedrijven. Het zou gaan om telefoonnummers, huisadressen, e-mailadressen en aankopen van klanten van Alipay.

China Daily meldt dat de ex-medewerker de klantgegevens zelf heeft gestolen bij het bedrijf. De man zou vervolgens hulp heeft gekregen van anderen bij de verkoop van de data. Alipay heeft een onderzoek in gesteld naar de diefstal en maakt excuses naar zijn klanten. Het bedrijf heeft aangifte gedaan bij de Chinese politie en extra beveiligingsmaatregelen genomen om verdere diefstal van data te voorkomen.

De ex-medewerker zit samen met twee medeverdachten in de Chinese cel in afwachting van zijn rechtszaak. ZDnet meldt dat deze medeverdachten twee IT-professionals zijn die hebben geholpen bij de verkoop van de gestolen data. Het is onduidelijk of de mannen ook daadwerkelijk door de Chinese rechter gestraft zullen worden. Dit namelijk alleen mogelijk als de Chinese rechter Alipay eerst erkent als financieel instituut. Ook Alipay kan in dit geval een boete opgelegd krijgen.

Meer over
Lees ook
Nieuw onderzoek KnowBe4: gemiddelde kosten van datalekken stijgen tot 4,88 miljoen dollar

Nieuw onderzoek KnowBe4: gemiddelde kosten van datalekken stijgen tot 4,88 miljoen dollar

De kosten van cyberaanvallen blijven stijgen, met een gemiddelde van 4,88 miljoen dollar voor een datalek in 2024. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van KnowBe4, het cybersecurityplatform op het gebied van human risk management. Het rapport benadrukt de groeiende noodzaak voor bedrijven om hun cyberbeveiliging te versterken

Proofpoint:  menselijke factor en GenAI grootste overweging voor databescherming

Proofpoint: menselijke factor en GenAI grootste overweging voor databescherming

De jaarlijkse Europese Data Privacy Dag, wat plaatsvindt op 28 januari, herinnert iedereen aan hoe cruciaal databescherming en –privacy blijven. Dit is ongeacht hoever het technologie- en cybersecuritylandschap ontwikkeld is. De menselijke factor is en blijft een van de belangrijkste punten van kwetsbaarheid op het gebied van dataverlies bij organ1

Black Friday: een gewaarschuwd mens telt voor twee

Black Friday: een gewaarschuwd mens telt voor twee

De Black Friday shopgekte is weer van start. Dit is voor veel mensen de aftrap van het winkelseizoen voor de feestdagen. Consumentenorganisaties waarschuwen voor webshops, zoals Temu, in verband met mogelijke privacy schendingen.