Frankrijk: ‘Beperk de macht van grote IT-bedrijven met strengere datawetgeving’

privacy

Grote techbedrijven krijgen door de grote hoeveelheid data die zij over hun gebruikers verzamelen en analyseren te veel macht. De Franse premier Manuel Valls roept dan ook op deze macht in de perken. Valls schaart zich daarom achter nieuwe strengere datawetgeving die op dit moment door de Europese Unie wordt ontwikkeld.

Dit meldt The Wall Street Journal. “We kunnen niet toestaan dat persoonlijke gegeven worden verzameld en gebruikt zonder dat hiervoor regels bestaan”, legt Valls uit. “De digitale wereld heeft behoefte aan democratische waarden. De wet moet van toepassing zijn op het digitale domein.”

Valls richt zich vooral op grote techbedrijven, die lobbyen tegen de voorgestelde datawetgeving. Deze bedrijven hebben een enorme hoeveelheid gebruikers waarover zij data verzamelen en hebben hierdoor veel macht in handen. “De bedrijven die zich zorgen maken over vraagstukken rond privacy - we hoeven geen namen te noemen aangezien iedereen weet om wie het gaat - hebben twee keer zoveel gebruikers dan Europa inwoners heeft”, zegt Valls. “We moeten dan ook zorgen dat we de juiste tools in handen hebben om de balans in macht te behouden.”

Meer over
Lees ook
Vooruitblik 2024 E-Storage: Waarom zou je Bitcoins betalen?

Vooruitblik 2024 E-Storage: Waarom zou je Bitcoins betalen?

2023 kunnen we zien als een kantelpunt. Waar organisaties zich tot nu toe vooral hebben gericht op de preventie van cyberaanvallen, is bij velen nu het bewustzijn gegroeid dat dit niet meer voldoende is.

Mark Slagmolen van ProLion: ‘Databeveiliging kent meerdere stakeholders’

Mark Slagmolen van ProLion: ‘Databeveiliging kent meerdere stakeholders’

ProLion was uiteraard ook dit jaar weer aanwezig op Cloud Expo. Regional Manager Benelux, Frankrijk en Nordics Mark Slagmolen gaf twee presentaties over databeveiliging bij ondernemingen en overheden. De rol van resellers is enorm belangrijk bij het vergroten van die security, maar toch hoort Mark regelmatig dat het moeite kost om dit onderwerp bi1

Marc Punte van Ster over MOVEit Automation: ‘Data moet immutable zijn’

Marc Punte van Ster over MOVEit Automation: ‘Data moet immutable zijn’

De Stichting Etherreclame, beter bekend als Ster Reclame, zorgt voor de verkoop van reclameruimte op radio, tv en online van de Nederlandse publieke omroep. Data speelt bij alle processen een cruciale rol en moet dus altijd beschikbaar zijn, en niet te onderscheppen of manipuleren zijn. Systeem- en netwerkarchitect Marc Punte van de Ster, legt uit1