Helft van de bedrijven wil extra te investeren in de beveiliging van financiële transacties en gegevens

euros

De helft van alle bedrijven erkent de noodzaak speciale software in te zetten om financiële transacties te beschermen. 53% van de bedrijven wereldwijd is bereid in dergelijke oplossingen te investeren. Onder Nederlandse bedrijven ligt deze bereidheid op 46%.

Dit blijkt uit onderzoek van Kaspersky Lab in samenwerking met B2B International. 34% van de bedrijven noemt de bescherming van betalingsgegevens en financiële transacties een topprioriteit voor het komende jaar. 37% van de Nederlandse bedrijven deelt deze mening. Bijna de helft van de respondenten is van mening dat hun bedrijf behoefte heeft aan meer zekerheid bij financiële transacties. Nederlandse bedrijven delen deze mening echter in mindere mate (19%).

Verschil tussen grote en kleine bedrijven

Grotere bedrijven zijn vaker bereid te investeren in de bescherming van financiële gegevens en transacties dan kleinere bedrijven. Van de ondernemingen met meer dan 5.000 medewerkers geeft wereldwijd 64% aan bereid te zijn hiervoor te willen betalen, terwijl dit percentage onder kleine bedrijven op 48% ligt. Onder Nederlandse bedrijven is dit verschil groter. 67% van de grote bedrijven is bereid te investeren in de bescherming van financiële transacties en gegevens, terwijl dit percentage onder kleine Nederlandse bedrijven op 35% ligt. 15% van de respondenten meent bovendien dat de kosten in dit geval niet bepalend mogen zijn. Op dit vlak blijft Nederland wel iets achter, voor slechts 4% van de bedrijven speelt geld geen rol als het gaat om goede beveiliging.

"Klanten zijn bereid om te investeren in de bescherming van hun betalingen, en het hoge percentage gevallen van financiële gegevensdiefstal die ons onderzoek aantoont is wederom een reden waarom effectieve bescherming de investering waard is. Financiële dienstverleners moeten geïntegreerde beveiligingsoplossingen implementeren die proactieve fraudepreventie bieden om de effectiviteit te maximaliseren en de gebruikerservaring te optimaliseren. Deze beschermingslagen zorgen er ten eerste voor dat financiële dienstverleners financieel en reputatieverlies voorkomen als gevolg van datalekken. Bovendien biedt het ze de mogelijkheid om extra inkomsten binnen te halen, door nieuwe klanten aan te trekken en aan bestaande klanten onderscheidende extra diensten met hoge marges aan te bieden", zegt Ross Hogan, Global Head van de Fraud Prevention Division bij Kaspersky Lab.

Lees ook
Nieuwe QR-code phishing-technieken omzeilen detectie met QR-codes op basis van teksttekens en speciale URLs

Nieuwe QR-code phishing-technieken omzeilen detectie met QR-codes op basis van teksttekens en speciale URLs

Onderzoekers van Barracuda hebben een nieuwe generatie QR-code phishing (‘Quishing’) -aanvallen geïdentificeerd met technieken die zijn ontworpen om traditionele securitytools te omzeilen. Daarbij gaat het onder andere om QR-codes die zijn opgebouwd uit ASCII/Unicode-teksttekens in plaats van de bekende statische ‘blokjes’ afbeelding. Ook worden z1

Genetec behoudt internationale leidende positie op gebied video management software, aldus analisten

Genetec behoudt internationale leidende positie op gebied video management software, aldus analisten

Genetec Inc. is door analisten van Omdia en Novaira Insights wederom erkend is als marktleider op het gebied van video management. Volgens Omdia’s 2024 Video Surveillance & Analytics Database Report behoudt Genetec zijn eerste plaats in de VMS-markt, terwijl het ook de eerste positie wereldwijd heeft voor de combinatie Video Management Software (V1

4 op de 10 Nederlanders denkt dat QR-codes een gevaar vormen voor hun digitale veiligheid

4 op de 10 Nederlanders denkt dat QR-codes een gevaar vormen voor hun digitale veiligheid

Hoewel 42% van de Nederlanders van mening is dat QR-codes een gevaar vormen voor hun digitale veiligheid, twijfelt driekwart van de Nederlanders zelden tot nooit of ze een QR-code wel moeten scannen. Dat blijkt uit onderzoek van KnowBe4, aanbieder van security awareness-trainingen, onder 340 Nederlanders naar het gebruik en de perceptie van QR-cod1