Helft van de bedrijven wil extra te investeren in de beveiliging van financiële transacties en gegevens
De helft van alle bedrijven erkent de noodzaak speciale software in te zetten om financiële transacties te beschermen. 53% van de bedrijven wereldwijd is bereid in dergelijke oplossingen te investeren. Onder Nederlandse bedrijven ligt deze bereidheid op 46%.
Dit blijkt uit onderzoek van Kaspersky Lab in samenwerking met B2B International. 34% van de bedrijven noemt de bescherming van betalingsgegevens en financiële transacties een topprioriteit voor het komende jaar. 37% van de Nederlandse bedrijven deelt deze mening. Bijna de helft van de respondenten is van mening dat hun bedrijf behoefte heeft aan meer zekerheid bij financiële transacties. Nederlandse bedrijven delen deze mening echter in mindere mate (19%).
Verschil tussen grote en kleine bedrijven
Grotere bedrijven zijn vaker bereid te investeren in de bescherming van financiële gegevens en transacties dan kleinere bedrijven. Van de ondernemingen met meer dan 5.000 medewerkers geeft wereldwijd 64% aan bereid te zijn hiervoor te willen betalen, terwijl dit percentage onder kleine bedrijven op 48% ligt. Onder Nederlandse bedrijven is dit verschil groter. 67% van de grote bedrijven is bereid te investeren in de bescherming van financiële transacties en gegevens, terwijl dit percentage onder kleine Nederlandse bedrijven op 35% ligt. 15% van de respondenten meent bovendien dat de kosten in dit geval niet bepalend mogen zijn. Op dit vlak blijft Nederland wel iets achter, voor slechts 4% van de bedrijven speelt geld geen rol als het gaat om goede beveiliging.
"Klanten zijn bereid om te investeren in de bescherming van hun betalingen, en het hoge percentage gevallen van financiële gegevensdiefstal die ons onderzoek aantoont is wederom een reden waarom effectieve bescherming de investering waard is. Financiële dienstverleners moeten geïntegreerde beveiligingsoplossingen implementeren die proactieve fraudepreventie bieden om de effectiviteit te maximaliseren en de gebruikerservaring te optimaliseren. Deze beschermingslagen zorgen er ten eerste voor dat financiële dienstverleners financieel en reputatieverlies voorkomen als gevolg van datalekken. Bovendien biedt het ze de mogelijkheid om extra inkomsten binnen te halen, door nieuwe klanten aan te trekken en aan bestaande klanten onderscheidende extra diensten met hoge marges aan te bieden", zegt Ross Hogan, Global Head van de Fraud Prevention Division bij Kaspersky Lab.