Ten slotte worden mobiele providers niet alleen gebruikt voor aanvallen, maar ook voor het verspreiden van spam. Het kan gaan om politieke boodschappen, lokale aanbiedingen of waarschuwingen voor sociale campagnes. Vaak kunnen gebruikers zich hier niet voor afmelden.
Stuart Jones, Director, Cloudmark Division bij Proofpoint leg uit hoe mobiele providers zich kunnen beschermen:
"Mobiele netwerken zijn een zeer vertrouwd kanaal en daarom zijn gebruikers eerder geneigd links/URL's in een sms te lezen en te openen dan in e-mail. Veel mobiele providers filteren berichten om gebruikers te beschermen tegen aanvallers. Dezelfde technologieën kunnen door mobiele providers worden gebruikt om smishing op te sporen nog voordat de berichten verstuurd. Door vervalste berichten te verwijderen voordat ze worden verstuurd, zouden de kosten voor providers moeten dalen. Zij betalen immers voor elk bericht dat via het netwerk wordt verzonden. Maar belangrijker is dat de betrouwbaarheid van mobiele communicatie, waarvan bedrijven en vele anderen afhankelijk zijn, behouden blijft.
Smishing is een lastig probleem; vervalste berichten zijn vaak niet te onderscheiden van echte updates en meldingen. Maar een oplossing hiervoor vinden is essentieel om het vertrouwen in mobiele communicatie te behouden."