Internetgebruikers bezorgt over impact van technologie op privacy

privacy

Het merendeel van de internetgebruikers is van mening dat persoonlijke technologie de wereld beter en meer vitaal maakt. Het overgrote merendeel geeft daarnaast aan dat technologie de wijze waarop zij winkelen, werken, leren en over het algemeen dingen doen heeft verbeterd. Tegelijkertijd maken consumenten zich zorgen over de impact van deze technologieën op hun privacy.

Dit blijkt uit onderzoek van Microsoft onder 12.000 internetgebruikers in Frankrijk, Duitsland, Japan, Zuid-Korea, de Verenigde Staten, Brazilië, China, India, Indonesië, Rusland, Zuid-Afrika en Turkije. Alleen internetgebruikers in India verwachten dat technologische ontwikkelingen een positieve impact zullen hebben op hun privacy.

Informatieverzoeken over gebruikers

Internetgebruikers geven aan meer mogelijkheden te willen hebben indien een overheid van een land waar zij niet wonen informatie over hen willen hebben. Buitenlandse overheden die informatie willen opvragen zouden zich hier dan ook om moeten verzoeken bij de gebruiker zelf in plaats van de overheid van het land waar hij of zij woont.

De ondervraagde gebruikers zijn daarnaast van mening dat persoonlijke digitale informatie juridisch goed beschermd zou moeten zijn. Opsporingsinstanties zouden dit soort data alleen mogen inkijken indien een rechter een huiszoekingsbevel heeft toegekend. Informatie die in de cloud staat opgeslagen zou op dezelfde wijze beschermd moeten worden als persoonlijke informatie op papier.

Lees ook
Black Friday: een gewaarschuwd mens telt voor twee

Black Friday: een gewaarschuwd mens telt voor twee

De Black Friday shopgekte is weer van start. Dit is voor veel mensen de aftrap van het winkelseizoen voor de feestdagen. Consumentenorganisaties waarschuwen voor webshops, zoals Temu, in verband met mogelijke privacy schendingen.

EU raad neemt Cyber Resilience Act (CRA) aan

EU raad neemt Cyber Resilience Act (CRA) aan

De Cyber Resilience Act (CRA) is afgelopen vrijdag door de EU raad aangenomen. De verordening benoemt de cyberbeveiligingseisen voor producten met digitale elementen, om bepaalt dat producten, zoals thuiscamera's, koelkasten, tv's en speelgoed, veilig zijn voordat ze op de markt worden gebracht.

4 op de 10 Nederlanders denkt dat QR-codes een gevaar vormen voor hun digitale veiligheid

4 op de 10 Nederlanders denkt dat QR-codes een gevaar vormen voor hun digitale veiligheid

Hoewel 42% van de Nederlanders van mening is dat QR-codes een gevaar vormen voor hun digitale veiligheid, twijfelt driekwart van de Nederlanders zelden tot nooit of ze een QR-code wel moeten scannen. Dat blijkt uit onderzoek van KnowBe4, aanbieder van security awareness-trainingen, onder 340 Nederlanders naar het gebruik en de perceptie van QR-cod1