ANWB waarschuwt voor nepmail met ransomware

De ANWB waarschuwt voor een nepmail die uit haar naam is verstuurd. In de e-mail wordt opgeroepen een openstaande rekening te betalen aan de ANWB, waarbij wordt verwezen naar een bijlage. In werkelijkheid bevat deze bijlage echter ransomware.

De NOS heeft de ransomware onderzocht en bevestigt dat zodra het bijgevoegde bestand wordt geopend data in gijzeling wordt genomen. Slachtoffers krijgen vervolgens 96 uur de tijd 266 euro aan bitcoins te betalen om weer toegang te krijgen tot hun data. Indien niet wordt betaald dreigen de aanvallers de gegijzelde data te vernietigen.

De ANWB benadrukt deze e-mail niet te hebben verzonden. Het bedrijf adviseert de e-mail niet te openen en direct te verwijderen. Wie al is ingegaan op het betalingsverzoek in de nepmail wordt geadviseerd aangifte te doen bij de politie van internetoplichting.

Lees ook
WatchGuard: Remote Access Software steeds vaker misbruikt

WatchGuard: Remote Access Software steeds vaker misbruikt

Hackers hebben hun pijlen steeds vaker gericht op Remote Access Software. Daarnaast zijn er nieuwe technieken in omloop voor het stelen van wachtwoorden en informatie. Ook maken cybercriminelen de overstap van het gebruik van scripts naar het toepassen van andere ‘living-off-the-land’-technieken om een aanval op eindpoints te starten. Dat conclude1

De speciale exploitatiecyclus van TA422: week na week hetzelfde

De speciale exploitatiecyclus van TA422: week na week hetzelfde

Proofpoint onderzoekers zagen vanaf eind maart 2023 dat de Russische Advanced Persistent Threat (APT) TA422 gemakkelijk gepatchte kwetsbaarheden gebruikte om verschillende organisaties in Europe en Noord-Amerika aan te vallen. TA422 overlapt met de aliassen APT28, Forest Blizzard, Pawn Storm, Fancy Bear en Blue Delta. De Amerikaanse inlichtingsdie1

Onderzoek Proofpoint: TA571 levert IcedID Forked Loader

Onderzoek Proofpoint: TA571 levert IcedID Forked Loader

Onderzoekers van Proofpoint ontdekten dat TA571 de Forked-variant van IcedID levert in twee campagnes. Dit vond plaats op 11 en 18 oktober 2023. Beide campagnes bevatten meer dan 6.000 berichten die allemaal een impact hadden op meer dan 1.200 klanten in verschillende sectoren verspreid over heel de wereld.