Banken en telecomoperatoren lanceren digitale identiteit voor Belgen

Belgische banken en telecomoperatoren lanceren itsme. Deze digitale identiteit moet voor Belgen alle wachtwoorden op internet gaan vervangen, ongeacht het soort website waar wordt ingelogd.

itsme is een samenwerking tussen vier grote banken en drie grote mobiele netwerkoperators in België, die hun krachten hebben gebundeld in Belgian Mobile ID. Het gaat om de banken Belfius, BNP Paribas Fortis, KBC/CBC en ING, en de telecomoperatoren Orange Belgium, Proximus en Telenet. Ook de Belgische federale overheid is betrokken bij het project.

Makkelijker inloggen

Door één digitale identiteit beschikbaar te stellen moet het voor gebruikers veel makkelijker worden in te loggen bij allerlei online toepassingen, variërend van e-commerce en bankzaken tot overheidsdiensten. De app is sinds 30 mei operationeel.

“Met de app kan je veilig en snel inloggen op websites, digitale transacties goedkeuren en binnenkort zelfs of ciële documenten ondertekenen”, verduidelijkt Kris De Ryck, CEO van Belgian Mobile ID. Gebruikers stellen een geheime itsme-code in, die zij bij elke actie (inloggen, goedkeuren of tekenen) op hun smartphone invoeren. Het gaat hierbij om een vijf-cijferige code, die gebruikersnamen en wachtwoorden vervangt. Indien de smartphone een vingerafdrukscanner ondersteunt, kan de gebruiker ook met zijn vingerafdruk inloggen.

Combinatie van betaal- en simkaart

“itsme koppelt de bewezen efficiëntie van de betaalkaart aan de veiligheidstechnologie van de simkaart. Het gaat om een dubbel niveau van beveiligde identificatie”, aldus Kris De Ryck, CEO van Belgian Mobile ID. “De banken zijn wettelijk verplicht om de formele identiteit van hun klanten te verifiëren hetgeen een waterdichte identiteitsgarantie biedt: ik ben wie ik zeg te zijn. De mobiele netwerkoperatoren staan garant voor een hoogbeveiligde simkaart en mobiel netwerk”.

itsme werkt alleen indien deze met de juiste combinatie van smartphone, simkaart en de persoonlijke itsme-code wordt gebruikt. Indien één van deze drie elementen ontbreekt, wordt de digitale identiteit direct geblokkeerd.

Toepassingen

In eerste instantie kunnen gebruikers itsme gebruiken om bijvoorbeeld een nieuwe klant te worden bij een bedrijf, maaltijdcheques te bestellen, documenten aan te vragen bij de gemeente, op afstand een huis beveiligen of je verwarming inschakelen. Vanaf begin 2018 wordt het ook mogelijk om via itsme officiële documenten te ondertekenen. De ondertekening heeft hierbij dezelfde bindende waarde als een handtekening op papier.

itsme is voor Belgen beschikbaar voor zowel het iOS als Android platform. In de komende maanden worden alle simkaarten in de Belgische markt compatibel gemaakt met itsme. In de meeste gevallen verandert er voor gebruikers niets. In sommige gevallen is het echter nodig de simkaart te vervangen. itsme wordt stapsgewijs uitgerold. Sinds 30 mei 2017 is itsme te gebruiken om in te loggen op de websites van de eerste partners: Het gaat om Randstad (interimwerk), Doccle (digitaal documentenbeheer), Bolero (beleggersplatform), ClearMedia (Cloud solutions), EnCo (toolbox voor digitale ontwikkelingen) en Rombit (IoT solution provider). Gedurende de zomer volgen andere belangrijke toepassingen bij onder meer AXA, Bel us, BNPP Fortis, ING en Proximus.

Meer over
Lees ook
Silent Circle lanceert belbundel voor versleutelde telefoongesprekken

Silent Circle lanceert belbundel voor versleutelde telefoongesprekken

Wie zeker wil stellen dat zijn of haar telefoongesprekken niet worden afgeluisterd kan nu kiezen voor het 'Global Encrypted Calling Plan' van Silent Circle. Deze belbundel stelt gebruikers in staat versleutelde telefoongesprekken te voeren met mensen in 79 verschillende landen. Telefoongesprekken via Silent Circle worden digitaal verzonden, wat ve1

De helft van alle financiële instellingen vergoedt schade door cybercrime zonder onderzoek

De helft van alle financiële instellingen vergoedt schade door cybercrime zonder onderzoek

52% van de financiële instellingen vergoedt de schade van klanten die wordt veroorzaakt door internetfraude zonder nader onderzoek te doen. Onder Nederlandse instellingen ligt dit percentage op 45%. Bijna een derde van de instellingen denkt dat de kosten veroorzaakt door cyberdreigingen lager zijn dan de kosten van beveiliging. Dit blijkt uit onde1

Nederlanders zijn in 2013 vaker opgelicht via internet

Nederlanders zijn in 2013 vaker opgelicht via internet

De hoeveelheid Nederlanders die via internet is opgelicht is in 2013 gestegen opzichte van 2012. 3,3 procent van de Nederlanders van 15 jaar of ouder geeft aal wel eens opgelicht te zijn bij het kopen of verkopen via internet. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. In absolute aantallen zijn bijna 450.000 Nederlanders slachtoffer geworden van oplicht1