Downtime, inkomstenverlies en boze klanten vormen grootste schadepost van ransomware

euros

Niet het losgeld dat cybercriminelen eisen, maar downtime, inkomstenverlies en boze klanten vormen de grootste schadepost van ransomware. Het kan dagen duren voordat de problemen die ransomware veroorzaakt zijn opgelost.

Dit blijkt uit het 2016 Crypto-Ransomware Report van cloud service provider Intermedia. Het bedrijf stelt dat slachtoffers van ransomware die versleutelde bedrijfsdata weer toegankelijk willen maken twee opties hebben:

  1. Een back-up gebruiken om versleutelde data te herstellen
  2. Het losgeld betalen in hoop met behulp van de encryptiesleutels gegijzelde data te ontsleutelen

Tot 5.000 dollar losgeld per gebruiker

Het losgeld dat cybercriminelen eisen van bedrijven kan fors oplopen. Intermedia meldt bedragen voorbij te zien komen tot 5.000 dollar per getroffen gebruiker. Dit losgeld betalen is echter geen garantie data bedrijfsdata daadwerkelijk weer toegankelijk wordt. 19% van de slachtoffers die geld heeft overgemaakt meldt dat hun data door de cybercriminelen niet is ontsleuteld. Zij hebben ondanks hun betaling dus nog steeds geen toegang tot hun data.

Wie ervoor kiest gegijzelde data via een back-up te herstellen moet rekening houden met lange downtime. Zo meldt 72% van de professionals dat het herstellen van getroffen systemen twee dagen in beslag heeft genomen. 32% meldt dat dit zelfs vijf dagen of meer heeft geduurd. Ransomware komt vandaag de dag voor bij bedrijven van iedere omvang. 60% van de geïnterviewde slachtoffers van ransomware werkt bij een bedrijf met 100 werknemers of meer. 25% werkt voor een organisaties met meer dan 1.000 medewerkers. Gemiddeld verspreidt ransomware zich naar twintig machines binnen een bedrijf.

Lees ook
Criminelen stelen 80 miljoen Zuid-Koreaanse creditcards

Criminelen stelen 80 miljoen Zuid-Koreaanse creditcards

Criminelen hebben vermoedelijk de creditcardgegevens van tachtig miljoen Zuid-Koreanen weten te stelen. De cybercriminelen wisten de beveiliging van maar liefst drie verschillende creditcardmaatschappijen in het land te omzeilen. Zij konden vervolgens met de creditcardgegevens aan de haal gaan. De financiële toezichthouder in Zuid-Korea meldt dat1

95 procent van alle geldautomaten draait nog op Windows XP

95 procent van alle geldautomaten draait nog op Windows XP

Microsoft stopt in april met de ondersteuning voor Windows XP. Dit betekent dat het bedrijf geen beveiligingsupdates meer zal uitbrengen. Gebruikers lopen dus gevaar. Een groot probleem voor exploitanten van geldautomaten. Maar liefst 95 procent van alle geldautomaten wereldwijd draait op dit moment nog op Windows XP. Dit blijkt uit onderzoek van1

Hackers gebruiken televisies en koelkasten om spam te versturen

Hackers gebruiken televisies en koelkasten om spam te versturen

De Internet-of-Things is een ontwikkeling waar bij allerlei dagelijkse apparaten worden verbonden met internet. Ook deze apparaten worden hierdoor kwetsbaar voor cybercriminelen. Dit blijkt onder andere uit de ontdekking van een botnet dat deels is opgebouwd uit televisies en tenminste één koelkast. Het botnet is ontdekt door beveiligingsonderzoe1