Downtime, inkomstenverlies en boze klanten vormen grootste schadepost van ransomware

euros

Niet het losgeld dat cybercriminelen eisen, maar downtime, inkomstenverlies en boze klanten vormen de grootste schadepost van ransomware. Het kan dagen duren voordat de problemen die ransomware veroorzaakt zijn opgelost.

Dit blijkt uit het 2016 Crypto-Ransomware Report van cloud service provider Intermedia. Het bedrijf stelt dat slachtoffers van ransomware die versleutelde bedrijfsdata weer toegankelijk willen maken twee opties hebben:

  1. Een back-up gebruiken om versleutelde data te herstellen
  2. Het losgeld betalen in hoop met behulp van de encryptiesleutels gegijzelde data te ontsleutelen

Tot 5.000 dollar losgeld per gebruiker

Het losgeld dat cybercriminelen eisen van bedrijven kan fors oplopen. Intermedia meldt bedragen voorbij te zien komen tot 5.000 dollar per getroffen gebruiker. Dit losgeld betalen is echter geen garantie data bedrijfsdata daadwerkelijk weer toegankelijk wordt. 19% van de slachtoffers die geld heeft overgemaakt meldt dat hun data door de cybercriminelen niet is ontsleuteld. Zij hebben ondanks hun betaling dus nog steeds geen toegang tot hun data.

Wie ervoor kiest gegijzelde data via een back-up te herstellen moet rekening houden met lange downtime. Zo meldt 72% van de professionals dat het herstellen van getroffen systemen twee dagen in beslag heeft genomen. 32% meldt dat dit zelfs vijf dagen of meer heeft geduurd. Ransomware komt vandaag de dag voor bij bedrijven van iedere omvang. 60% van de geïnterviewde slachtoffers van ransomware werkt bij een bedrijf met 100 werknemers of meer. 25% werkt voor een organisaties met meer dan 1.000 medewerkers. Gemiddeld verspreidt ransomware zich naar twintig machines binnen een bedrijf.

Lees ook
Wiskundig model voorspelt grootschalige cyberaanvallen

Wiskundig model voorspelt grootschalige cyberaanvallen

Grootschalige cyberaanvallen kunnen met behulp van een computermodel worden voorspeld. Onderzoekers van de Amerikaanse universiteit van Michigan hebben een wiskundige model ontwikkeld dat in staat is te berekenen wanneer dergelijke cyberaanvallen waarschijnlijk plaatsvinden. Het model is alleen geschikt voor zeer grootschalige aanvallen, zoals de1

Gegevens van 1.000 Telfort-klanten op straat door malafide app

Gegevens van 1.000 Telfort-klanten op straat door malafide app

De gegevens van ruim duizend Telfort-klanten liggen op straat nadat een cybercrimineel hen met een nepapp voor Windows Phone wist te misleiden. Dit blijkt uit onderzoek van de Gelderlander. De app 'Abonnement Status' is in de Windows Store en is voorzien van het officiële logo van Telfort. De app lijkt hierdoor voor onoplettende gebruikers een ec1

Van phishing verdachte student blijft voorlopig op vrije voeten

Van phishing verdachte student blijft voorlopig op vrije voeten

Een 24-jarige student van de Saxion Hogeschool in Deventer die door de Verenigde Staten (VS) wordt verdacht van deelname aan een phishingaanval blijft voorlopig op vrije voeten. Dit heeft het gerechtshof in Leeuwarden bepaald. De VS hebben om uitlevering van de 24-jarige Vietnamees die in Deventer studeert gevraagd. Het gerechtshof in Leeuwarden1