Malafide insiders zorgen voor de grootste schade
De gemiddelde kosten die bedrijven moeten maken om te herstellen van een cyberaanval variëren flink per land. Kwaadwillend personeel zorgt voor veruit de grootste schade.
Dit blijkt uit de 2016 SANS State of Application Security survey, waarvan beveiligingsbedrijf CheckMarx de resultaten in een infographic heeft verzameld. De schade door een cyberaanval is het grootste in de Verenigde Staten (VS), met een gemiddelde schadepost van 15,4 miljoen dollar. Duitsland is het Europese land waar bedrijven de meeste schade leiden: gemiddeld 7,5 miljoen dollar.
Insiders richten veel schade aan
Malafide insiders veroorzaken met gemiddeld 145.000 dollar de meeste schade van alle dreigingen. Op de tweede plaats staan Denial of Service (DoS)-aanvallen met gemiddeld 127.000 dollar schade, gevolgd door web-gebaseerde aanvallen (96.000 dollar), phishing (86.000 dollar) en malafide code (82.000 dollar).
Aanvallen door malafide aanvallers kosten de meeste tijd om op te lossen. Gemiddeld hebben bedrijven bijna twee maanden nodig om deze problemen op te lossen. Ook maatregelen die genomen worden nadat een apparaat wordt gestolen of verloren is tijdrovend. Hiervoor hebben bedrijven gemiddeld bijna 50 dagen nodig. Aanvallen door botnets, virussen, wormen en trojans zijn relatief snel opgelost. Bedrijven hebben hier gemiddeld twee à drie dagen voor nodig.
Infographic
Meer resultaten van het onderzoek zijn te vinden in de onderstaande infographic.