Rabobank waarschuwt voor valse sms-berichten

phishing2

De Rabobank waarschuwt voor valse sms-berichten die uit naam van de bank worden verstuurd. In de sms-berichten worden klanten van de Rabobank opgeroepen een nieuwe pinpas aan te vragen, aangezien hun huidige pinpas zou zijn verlopen. De klanten worden hierbij doorgestuurd naar een phishingwebsite.

Wie op de link in het sms-bericht klikt komt op een website terecht waar de aanvallers het rekeningnummer en de pincode van de rekening vragen. Daarnaast worden klanten opgeroepen hun oude pinpas via de post op te sturen. Om deze oproep kracht bij te zetten beloven de aanvallers de nieuwe pinpas gratis te verstrekken aan klanten die hun oude pinpas opsturen.

De Rabobank waarschuwt niet op de link in het sms-bericht te klikken, geen gegevens in te voeren op de nep-website en bankpassen niet op te sturen. De bank benadrukt klanten nooit te vragen hun bankpas op te sturen en nooit te vragen om beveiligingscodes, waaronder de pincode. Indien klanten een nieuwe pinpas toegezonden krijgen van de Rabobank adviseert de bank de oude pinpas in minimaal twee stukken te knippen, waarbij zowel de magneetstrip als chip moet worden doorgeknipt.

Lees ook
E-mailfraude op de loer in aanloop naar piek boekingsseizoen

E-mailfraude op de loer in aanloop naar piek boekingsseizoen

Proofpoint, Inc onthult in nieuw onderzoek dat 80% van de top reiswebsites* in Nederland hun basis cybersecuritymaatregelen niet op orde hebben. Hierdoor loopt meer dan driekwart van de Nederlandse vakantiegangers risico op e-mailfraude. Deze bevindingen zijn gebaseerd op de Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance (DMARC)

Orange Cyberdefense: “Verzwakking van LockBit en Everest geen reden om te juichen”

Orange Cyberdefense: “Verzwakking van LockBit en Everest geen reden om te juichen”

Het lijkt een overwinning: de gevreesde Cyber Extortion-groepen (CyX) LockBit en Everest zijn gehackt. Bij LockBit werd een interne database gelekt met gevoelige gegevens, waaronder chatlogs en wachtwoorden. Hoewel dit nieuws op het eerste gezicht opluchting kan geven, waarschuwt Jort Kollerie van Orange Cyberdefense

KnowBe4-rapport: zonder training klikt gemiddeld één op drie medewerkers op phishing-link

KnowBe4-rapport: zonder training klikt gemiddeld één op drie medewerkers op phishing-link

KnowBe4 presenteert het Phishing by Industry Benchmarking Report 2025. Dit rapport meet het Phish-prone Percentage (PPP) - het percentage werknemers dat geneigd is om te vallen voor phishing of andere social engineering-aanvallen. Hoe hoger dit percentage, hoe groter het risico dat een organisatie slachtoffer wordt