Consumenten hebben weinig aandacht voor privacybeleids ondanks grote zorgen over privacy

internetten

Consumenten maken zich massaal zorgen over de wijze waarop marketeers hun persoonlijke gegeven gebruiken. Opvallend genoeg blijken consumenten echter nauwelijks aandacht te hebben voor de privacybeleids van bedrijven. Ook maken consumenten geen gebruik van de opt-out mogelijkheid, waarmee zij voorkomen dat marketeers hun gedrag in kaart kunnen brengen.

Dit blijkt uit onderzoek van SDL naar het gedrag van consumenten. 62 procent van de respondenten geeft aan zich zorgen te maken over de wijze waarop hun persoonlijke gegevens worden gebruikt. Amerikaanse en Australische consumenten maken zich overigens meer zorgen dan Britse consumenten. Ook blijkt de mate waarin consumenten zich zorgen te maken per leeftijd te verschillen. Zo gaf 48 procent van de Britten tussen de 18 en 29 jaar oud aan zich hier zorgen over te maken, terwijl dit percentage tussen consumenten van 45 tot 60 jaar op 63 procent ligt.

Privacybeleids

De mate waarin consumenten zich zorgen maken over hun privacy is niet terug te zien in de aandacht die consumenten hebben voor privacybeleids. 65 procent van alle consumenten geeft aan zelden tot nooit een privacybeleid van een website te lezen voordat zij een product aanschaffen. 72 procent van de respondenten maakt daarnaast zelden tot nooit gebruik van een 'Do Not Track'-functie of 'incognito'functie die veel websites bieden.

De reputatie van een merk blijkt voor consumenten van groot belang. Maar liefst 79 procent van de respondenten geeft aan persoonlijke informatie eerder te verstrekken aan een 'vertrouwd' merk. Ook maken consumenten onderscheid tussen verschillende gegevens die zij verstrekken. Zo geven de meeste consumenten zonder problemen hun naam, geslacht en inkomen op, maar blijkt er veel weerstand te zijn tegen het verstrekken van de namen van zowel familieleden als vrienden en het afgeven van burgerservicenummers.

Onderzoek

SDL ondervroeg maar liefst 4.000 consumenten die afkomstig zijn uit het Verenigd Koninkrijk, Australië en de Verenigde Staten.

Lees ook
Gesprek met Erik Wolthuis en Mark Rövekamp van Kyocera

Gesprek met Erik Wolthuis en Mark Rövekamp van Kyocera

Erik Wolthuis is Marketing en Product Manager bij Kyocera Document Solutions. Zijn collega Mark Rövekamp is Product Manager voor diensten en software en de privacy lead. Zij spraken over het belang van beveiligde printomgevingen en documentmanagement.

Euralarm waarschuwt voor risico's van ongecoördineerde uitschakeling van 2G/3G-netwerken

Euralarm waarschuwt voor risico's van ongecoördineerde uitschakeling van 2G/3G-netwerken

Naar aanleiding van de publicatie van de whitepaper van de Europese Commissie "How to master Europe's digital infrastructure" benadrukt Euralarm, een brancheorganisatie van de Europese elektronische brand- en beveiligingsindustrie, de potentiële risico's en uitdagingen die gepaard gaan met een ongecoördineerde en voortijdige uitschakeling van 2G-1

Het dynamische duo: waarom de CIO en CISO van moderne ondernemingen moeten samenwerken

Het dynamische duo: waarom de CIO en CISO van moderne ondernemingen moeten samenwerken

Organisaties die een succesvolle strategie voor cybersecurity of databescherming willen, hebben daarvoor gedegen processen voor interne communicatie en samenwerking nodig. Met name de dynamiek tussen de CIO en CISO kan van invloed zijn op de besluitvorming voor de korte en lange termijn.