Consumenten hebben weinig aandacht voor privacybeleids ondanks grote zorgen over privacy
Consumenten maken zich massaal zorgen over de wijze waarop marketeers hun persoonlijke gegeven gebruiken. Opvallend genoeg blijken consumenten echter nauwelijks aandacht te hebben voor de privacybeleids van bedrijven. Ook maken consumenten geen gebruik van de opt-out mogelijkheid, waarmee zij voorkomen dat marketeers hun gedrag in kaart kunnen brengen.
Dit blijkt uit onderzoek van SDL naar het gedrag van consumenten. 62 procent van de respondenten geeft aan zich zorgen te maken over de wijze waarop hun persoonlijke gegevens worden gebruikt. Amerikaanse en Australische consumenten maken zich overigens meer zorgen dan Britse consumenten. Ook blijkt de mate waarin consumenten zich zorgen te maken per leeftijd te verschillen. Zo gaf 48 procent van de Britten tussen de 18 en 29 jaar oud aan zich hier zorgen over te maken, terwijl dit percentage tussen consumenten van 45 tot 60 jaar op 63 procent ligt.
Privacybeleids
De mate waarin consumenten zich zorgen maken over hun privacy is niet terug te zien in de aandacht die consumenten hebben voor privacybeleids. 65 procent van alle consumenten geeft aan zelden tot nooit een privacybeleid van een website te lezen voordat zij een product aanschaffen. 72 procent van de respondenten maakt daarnaast zelden tot nooit gebruik van een 'Do Not Track'-functie of 'incognito'functie die veel websites bieden.
De reputatie van een merk blijkt voor consumenten van groot belang. Maar liefst 79 procent van de respondenten geeft aan persoonlijke informatie eerder te verstrekken aan een 'vertrouwd' merk. Ook maken consumenten onderscheid tussen verschillende gegevens die zij verstrekken. Zo geven de meeste consumenten zonder problemen hun naam, geslacht en inkomen op, maar blijkt er veel weerstand te zijn tegen het verstrekken van de namen van zowel familieleden als vrienden en het afgeven van burgerservicenummers.
Onderzoek
SDL ondervroeg maar liefst 4.000 consumenten die afkomstig zijn uit het Verenigd Koninkrijk, Australië en de Verenigde Staten.
Meer over
Lees ook
CyberArk en SentinelOne werken samen om endpoint- en identiteitsbeveiliging stapsgewijs te veranderen
CyberArk, een Identity Security-bedrijf, kondigt een nieuwe integratie aan met SentinelOne Singularity, het AI-aangedreven cybersecurityplatform van SentinelOne voor bescherming tegen misbruik van privileged toegang. Door de twee platforms te integreren, komen de robuuste endpointdetectie en -responsmogelijkheden van SentinelOne’s Singularity Endp1
WatchGuard treedt toe tot AWS ISV Accelerate Program
WatchGuard Technologies is toegetreden tot het Amazon Web Services (AWS) Independent Software Vendor (ISV) Accelerate Program. Dit programma helpt softwareleveranciers bij het versnellen van hun groei door middel van directe samenwerking met het AWS Sales-team. Daarnaast is WatchGuard’s cybersecurityplatform nu beschikbaar in AWS Marketplace.
Proofpoint: menselijke factor en GenAI grootste overweging voor databescherming
De jaarlijkse Europese Data Privacy Dag, wat plaatsvindt op 28 januari, herinnert iedereen aan hoe cruciaal databescherming en –privacy blijven. Dit is ongeacht hoever het technologie- en cybersecuritylandschap ontwikkeld is. De menselijke factor is en blijft een van de belangrijkste punten van kwetsbaarheid op het gebied van dataverlies bij organ1