Consumenten hebben weinig aandacht voor privacybeleids ondanks grote zorgen over privacy
Consumenten maken zich massaal zorgen over de wijze waarop marketeers hun persoonlijke gegeven gebruiken. Opvallend genoeg blijken consumenten echter nauwelijks aandacht te hebben voor de privacybeleids van bedrijven. Ook maken consumenten geen gebruik van de opt-out mogelijkheid, waarmee zij voorkomen dat marketeers hun gedrag in kaart kunnen brengen.
Dit blijkt uit onderzoek van SDL naar het gedrag van consumenten. 62 procent van de respondenten geeft aan zich zorgen te maken over de wijze waarop hun persoonlijke gegevens worden gebruikt. Amerikaanse en Australische consumenten maken zich overigens meer zorgen dan Britse consumenten. Ook blijkt de mate waarin consumenten zich zorgen te maken per leeftijd te verschillen. Zo gaf 48 procent van de Britten tussen de 18 en 29 jaar oud aan zich hier zorgen over te maken, terwijl dit percentage tussen consumenten van 45 tot 60 jaar op 63 procent ligt.
Privacybeleids
De mate waarin consumenten zich zorgen maken over hun privacy is niet terug te zien in de aandacht die consumenten hebben voor privacybeleids. 65 procent van alle consumenten geeft aan zelden tot nooit een privacybeleid van een website te lezen voordat zij een product aanschaffen. 72 procent van de respondenten maakt daarnaast zelden tot nooit gebruik van een 'Do Not Track'-functie of 'incognito'functie die veel websites bieden.
De reputatie van een merk blijkt voor consumenten van groot belang. Maar liefst 79 procent van de respondenten geeft aan persoonlijke informatie eerder te verstrekken aan een 'vertrouwd' merk. Ook maken consumenten onderscheid tussen verschillende gegevens die zij verstrekken. Zo geven de meeste consumenten zonder problemen hun naam, geslacht en inkomen op, maar blijkt er veel weerstand te zijn tegen het verstrekken van de namen van zowel familieleden als vrienden en het afgeven van burgerservicenummers.
Onderzoek
SDL ondervroeg maar liefst 4.000 consumenten die afkomstig zijn uit het Verenigd Koninkrijk, Australië en de Verenigde Staten.
Meer over
Lees ook
WatchGuard verstevigt MDR-dienstverlening met overname ActZero
WatchGuard Technologies heeft ActZero overgenomen, een leverancier van Managed Detection & Response (MDR)-diensten. Dankzij de integratie van deze AI-gebaseerde oplossingen profiteren MSP’s van snellere en efficiëntere detectie en respons op securitydreigingen
Orange Cyberdefense: hackers versterken greep op OT-omgevingen
Operationele technologie (OT)-omgevingen, zoals productiesystemen, waterzuiveringsinstallaties en energiecentrales, zijn steeds vaker het doelwit van hackers. Aanvallers nemen daarbij in toenemende mate de controle over, wat tot levensgevaarlijke situaties kan leiden. Deze trend vraagt dringend om een herziening van beveiligingsstrategieën en een1
Proofpoint uitgeroepen tot leider in 2024 Email Security Platform Gartner Magic Quadrant
Proofpoint, Inc. is benoemd als leider in het 2024 Gartner Magic Quadrant voor Email Security Platforms. Het Gartner Magic Quadrant voor Secure Email Gateways werd voor het laatst in 2015 gepubliceerd, waarbij Proofpoint zeven keer als leider werd erkend. In het 2024 raport, waarin veertien leveranciers werden geëvalueerd