Downtime, inkomstenverlies en boze klanten vormen grootste schadepost van ransomware

euros

Niet het losgeld dat cybercriminelen eisen, maar downtime, inkomstenverlies en boze klanten vormen de grootste schadepost van ransomware. Het kan dagen duren voordat de problemen die ransomware veroorzaakt zijn opgelost.

Dit blijkt uit het 2016 Crypto-Ransomware Report van cloud service provider Intermedia. Het bedrijf stelt dat slachtoffers van ransomware die versleutelde bedrijfsdata weer toegankelijk willen maken twee opties hebben:

  1. Een back-up gebruiken om versleutelde data te herstellen
  2. Het losgeld betalen in hoop met behulp van de encryptiesleutels gegijzelde data te ontsleutelen

Tot 5.000 dollar losgeld per gebruiker

Het losgeld dat cybercriminelen eisen van bedrijven kan fors oplopen. Intermedia meldt bedragen voorbij te zien komen tot 5.000 dollar per getroffen gebruiker. Dit losgeld betalen is echter geen garantie data bedrijfsdata daadwerkelijk weer toegankelijk wordt. 19% van de slachtoffers die geld heeft overgemaakt meldt dat hun data door de cybercriminelen niet is ontsleuteld. Zij hebben ondanks hun betaling dus nog steeds geen toegang tot hun data.

Wie ervoor kiest gegijzelde data via een back-up te herstellen moet rekening houden met lange downtime. Zo meldt 72% van de professionals dat het herstellen van getroffen systemen twee dagen in beslag heeft genomen. 32% meldt dat dit zelfs vijf dagen of meer heeft geduurd. Ransomware komt vandaag de dag voor bij bedrijven van iedere omvang. 60% van de geïnterviewde slachtoffers van ransomware werkt bij een bedrijf met 100 werknemers of meer. 25% werkt voor een organisaties met meer dan 1.000 medewerkers. Gemiddeld verspreidt ransomware zich naar twintig machines binnen een bedrijf.

Lees ook
Proofpoint's 2024 State of the Phish rapport: 69% van Nederlandse werknemers gokt met security van organisaties

Proofpoint's 2024 State of the Phish rapport: 69% van Nederlandse werknemers gokt met security van organisaties

Proofpoint, publiceert vandaag de tiende editie van het jaarlijkse State of the Phish-rapport. Hieruit blijkt dat meer dan twee derde (69%) van Nederlandse werknemers hun organisaties bewust in gevaar brengt. Dit leidt tot ransomware- of malware-infecties, datalekken of financieel verlies. Ondanks een lichte daling van succesvolle phishing-aanvall1

Proofpoint: rechtshandhaving verstoort LockBit

Proofpoint: rechtshandhaving verstoort LockBit

Het wereldwijde rechtshandhavingsinitiatief voor het verstoren van ransomware-operaties, onder leiding van het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, is goed nieuws voor cyberverdedigers en organisaties die nog steeds last hebben van de gevolgen van LockBit-infecties.

Politiediensten halen LockBit infra offline

Politiediensten halen LockBit infra offline

Op 20 februari 2024 hebben Europol, de Nederlandse Politie en politiediensten uit tien landen met een grote verstoringsactie 34 servers uit de lucht gehaald van de ransomware groepering LockBit.