Downtime, inkomstenverlies en boze klanten vormen grootste schadepost van ransomware

euros

Niet het losgeld dat cybercriminelen eisen, maar downtime, inkomstenverlies en boze klanten vormen de grootste schadepost van ransomware. Het kan dagen duren voordat de problemen die ransomware veroorzaakt zijn opgelost.

Dit blijkt uit het 2016 Crypto-Ransomware Report van cloud service provider Intermedia. Het bedrijf stelt dat slachtoffers van ransomware die versleutelde bedrijfsdata weer toegankelijk willen maken twee opties hebben:

  1. Een back-up gebruiken om versleutelde data te herstellen
  2. Het losgeld betalen in hoop met behulp van de encryptiesleutels gegijzelde data te ontsleutelen

Tot 5.000 dollar losgeld per gebruiker

Het losgeld dat cybercriminelen eisen van bedrijven kan fors oplopen. Intermedia meldt bedragen voorbij te zien komen tot 5.000 dollar per getroffen gebruiker. Dit losgeld betalen is echter geen garantie data bedrijfsdata daadwerkelijk weer toegankelijk wordt. 19% van de slachtoffers die geld heeft overgemaakt meldt dat hun data door de cybercriminelen niet is ontsleuteld. Zij hebben ondanks hun betaling dus nog steeds geen toegang tot hun data.

Wie ervoor kiest gegijzelde data via een back-up te herstellen moet rekening houden met lange downtime. Zo meldt 72% van de professionals dat het herstellen van getroffen systemen twee dagen in beslag heeft genomen. 32% meldt dat dit zelfs vijf dagen of meer heeft geduurd. Ransomware komt vandaag de dag voor bij bedrijven van iedere omvang. 60% van de geïnterviewde slachtoffers van ransomware werkt bij een bedrijf met 100 werknemers of meer. 25% werkt voor een organisaties met meer dan 1.000 medewerkers. Gemiddeld verspreidt ransomware zich naar twintig machines binnen een bedrijf.

Lees ook
"Lopende campagne beïnvloedt Azure cloudomgevingen" - Proofpoint

"Lopende campagne beïnvloedt Azure cloudomgevingen" - Proofpoint

Onderzoekers van cybersecuritybedrijf Proofpoint zien een aanhoudende cloudaccount overnamecampagne. De campagne beïnvloedt tientallen Microsoft Azure-omgevingen en honderden gebruikersaccounts. Ook brengt de campagne accounts van senior executives in gevaar.

G DATA: Agent Tesla opnieuw gearriveerd

G DATA: Agent Tesla opnieuw gearriveerd

Recente security-incidenten hebben een nieuwe variant van Agent Tesla aan het licht gebracht. Hierbij wordt een ongebruikelijk compressieformaat gebruikt om informatie te stelen: ZPAQ. Maar wat is dit precies en welk voordeel biedt het aan cybercriminelen?

Barracuda's nieuwe Cybernomics 101-rapport onthult de financiële aspecten achter cyberaanvallen

Barracuda's nieuwe Cybernomics 101-rapport onthult de financiële aspecten achter cyberaanvallen

Barracuda heeft zijn Cybernomics 101-rapport gepubliceerd, waarin de financiële aspecten en winstmotieven achter cyberaanvallen worden onderzocht. Uit het nieuwe rapport blijkt dat de gemiddelde jaarlijkse kosten om te reageren op securityinbreuken en -lekken meer dan 5 miljoen dollar bedragen.