Minder taps bij XS4ALL
XS4ALL maakt bekend dat opsporingsdiensten in 2014 in totaal 42 taps hebben geplaatst bij de provider. Dit is minder dan in 2013.
Uit het transparantierapport van XS4ALL blijkt dat internettelefonie in totaal 25 keer werd afgetapt, terwijl internetverkeer 17 keer werd afgetapt. Het aantal taps is gelijk aan 2012, toen eveneens 42 taps werden geplaatst. In 2013 werden in totaal 61 taps geplaatst. Ten opzichte van dit jaar is het aantal taps dus afgenomen.
Opsporingsdiensten vroegen bij XS4ALL daarnaast 72 keer gegevens op over klanten, waaronder IP-adressen, NAW-gegevens, bankgegevens en e-mailadressen. Ook werd 22 keer informatie opgevraagd over internettelefonie en e-mail. Het gaat hierbij onder andere om deelnemers aan gesprekken via internettelefonie of gesprekspartners e-mailverkeer. Ook het tijdstip waarop deze communicatie plaatsvond valt hieronder.