Privacywaakhonden: ‘Adobe beveiligde data van 38 miljoen klanten onvoldoende’

privacy

Adobe is de fout ingegaan met de beveiliging van persoonsgegevens van 38 miljoen klanten. De gegevens werden in 2013 door hackers buitgemaakt tijdens een cyberaanval.

De Australische privacywaakhond, de Office of the Australian Information Commissioner, onderzocht de hack samen met de Ierse Data Protection Commissioner en de Office of the Privacy Commissioner of Canada. Bij de hack werden allerlei persoonlijke gegevens van Adobe klanten buitgemaakt. Het ging onder andere om e-mailadressen, wachtwoorden, wachtwoordhints en informatie over betaalkaarten.

Data was slecht beveiligd

De informatie over betaalkaarten was versleuteld opgeslagen en de wachtwoorden waren gehasht. Hierbij is echter voor een zwakke methode gekozen, waardoor de aanvallers veel wachtwoorden alsnog konden achterhalen. Wachtwoordhints waren als platte tekst opgeslagen en dus onbeveiligd.

De privacywaakhonden concluderen in het onderzoek dat Adobe te weinig maatregelen heeft genomen om de persoonlijke informatie van klanten te beschermen. De Office of the Australian Information Commissioner benadrukt wel dat Adobe juist en adequaat op de cyberinbraak heeft gereageerd door maatregelen aan te kondigen. Via een audit wordt gecontroleerd of deze maatregelen inderdaad zijn doorgevoerd en de situatie is verbeterd.

Lees ook
De speciale exploitatiecyclus van TA422: week na week hetzelfde

De speciale exploitatiecyclus van TA422: week na week hetzelfde

Proofpoint onderzoekers zagen vanaf eind maart 2023 dat de Russische Advanced Persistent Threat (APT) TA422 gemakkelijk gepatchte kwetsbaarheden gebruikte om verschillende organisaties in Europe en Noord-Amerika aan te vallen. TA422 overlapt met de aliassen APT28, Forest Blizzard, Pawn Storm, Fancy Bear en Blue Delta. De Amerikaanse inlichtingsdie1

Onderzoek Proofpoint: TA571 levert IcedID Forked Loader

Onderzoek Proofpoint: TA571 levert IcedID Forked Loader

Onderzoekers van Proofpoint ontdekten dat TA571 de Forked-variant van IcedID levert in twee campagnes. Dit vond plaats op 11 en 18 oktober 2023. Beide campagnes bevatten meer dan 6.000 berichten die allemaal een impact hadden op meer dan 1.200 klanten in verschillende sectoren verspreid over heel de wereld.

Zowel cybercriminelen als –verdedigers gebruiken AI

Zowel cybercriminelen als –verdedigers gebruiken AI

Nieuwe ISACA-gids ondersteunt bedrijven bij het managen van generatieve AI-risico’s