44 procent van de Nederlandse consumenten deelt inloggegevens met vrienden en familie

Bitdefender-700599-2020

Tweederde van de consumenten gebruikt tenminste drie devices om in te loggen op hun online accounts. Een kwart gebruikt daarvoor ook een device van hun werk. Dat is niet opmerkelijk, maar in het kader van cybersecurity wel een punt van aandacht. Veel mensen blijken namelijk nog altijd slechte wachtwoorden te gebruiken of hun inloggegevens te delen. Ook is het beveiligen van hun mobiele telefoons nog niet vanzelfsprekend.

Dit zijn enkele van de uitkomsten van het 2021 Bitdefender Global Report: Cybersecurity and Online Behaviors, dat wereldwijd werd uitgevoerd door iSense Solutions, in opdracht van cybersecurity-leverancier Bitdefender.

Onze online activiteiten in cijfers

Internetgebruikers hebben gemiddeld 8 online accounts, waarbij Facebook, WhatsApp, Gmail, Netflix en YouTube het meest worden genoemd. Tweederde van de consumenten logt in op online accounts vanaf tenminste drie devices. Bijna driekwart (74 procent) van de respondenten gebruikt voornamelijk online diensten op hun eigen smartphone. Persoonlijke laptops kwamen op de tweede plaats met 45 procent, gevolgd door slimme TV's (30 procent) en persoonlijke desktops (28 procent). Bijna een kwart (23 procent) logt ook in vanaf hun zakelijk device, wat ook gevolgen heeft voor de beveiliging van hun werkgever.

Het risico is niet hypothetisch: de meerderheid heeft ervaring met cybercriminaliteit

Bijna twee derde van de respondenten wereldwijd (61 procent) stelde in de afgelopen 12 maanden minstens één keer met cybercriminaliteit te zijn geconfronteerd. Oplichting via de mobiele telefoon – in de vorm van ongevraagde sms'jes en telefoontjes – werd het vaakst gemeld, door 36 procent van de ondervraagden. Dit werd gevolgd door phishing (23 procent), datalekken (12 procent), impersonatie op sociale netwerken (11 procent), financiële fraude (9 procent) en ransomware (8 procent). Hoewel relatief weinig respondenten financiële fraude persoonlijk hebben meegemaakt, roept deze vorm van criminaliteit de meeste zorgen op. 41 procent van de ondervraagden is bang voor financiële fraude.

In Nederland stelde bijna de helft (46 procent) van de respondenten in de afgelopen 12 maanden minstens één keer met cybercriminaliteit geconfronteerd te zijn. Opmerkelijk is dan ook dat van 35 procent van alle respondenten, en 28 procent van de Nederlandse ondervraagden, geen gebruikt maakt van een antivirus-oplossing. Van alle ondervraagden denkt 35 procent dat ze geen beveiliging op hun mobiele device nodig hebben en 16 procent denkt -over het algemeen onterecht – dat beveiliging is ingebouwd.

Wachtwoorden delen met familie en vrienden

Vijftig procent van de ondervraagden stelde een enkel wachtwoord te gebruiken voor alle online accounts, en bijna een derde (32 procent) gebruikt slechts een paar wachtwoorden en hergebruikt ze voor meerdere accounts. 27 procent van de respondenten gebruikt eenvoudige wachtwoorden zoals 1234 om hun mobiele telefoon te vergrendelen en 11 procent vergrendelt hun mobiele telefoon helemaal niet. Het gebruik van eenvoudige wachtwoorden komt het meest voor onder 18-44-jarigen, en mannen gaven vaker aan eenvoudige wachtwoorden te gebruiken dan vrouwen (31 procent, vergeleken met 23 procent).

De aanpak om inloggegevens te beheren verschilt. De helft van de ondervraagden vertrouwt op hun geheugen, een derde gebruikt de optie voor automatisch aanvullen en een kwart schrijft ze op of gebruikt een wachtwoordbeheerder. Opmerkelijk is ook dat internationaal gezien 60 procent van de ondervraagden hun inloggegevens regelmatig deelt met familie of vrienden. Bij Nederlandse consumenten is dat 44 procent. Dat doen zij vooral bij accounts voor autoservice-/verhuur, video streamingdiensten, luchtvaartmaatschappijen en softwareprogramma's. Wanneer meerdere mensen, met meerdere devices dezelfde apps gebruiken, groeit het risico op cyberaanvallen aanzienlijk.

Over het onderzoek

Het rapport is gebaseerd op een enquête onder meer dan 10.000 internetgebruikers in 11 landen, waaronder ook 800 in Nederland. Er is onder andere gekeken naar het gebruik van populaire online platforms en diensten, persoonlijke cyberbeveiligingspraktijken en de mate van blootstelling aan dreigingen.

 

Bekijk voor meer informatie het volledige onderzoeksrapport: 2021 Bitdefender Global Report: Cybersecurity and Online Behaviors

Meer over
Lees ook
Het Nederlandse ThreadStone viert tienjarig bestaan

Het Nederlandse ThreadStone viert tienjarig bestaan

ThreadStone Cyber Security bestaat tien jaar. Het Nederlandse cybersecuritybedrijf van het eerste uur heeft in die tien jaar veel zien veranderen, in de digitale wereld en binnen de eigen organisatie.

Hoe de NIS2 de Impact van de mislukte CrowdStrike-update had kunnen verminderen… of vergroten

Hoe de NIS2 de Impact van de mislukte CrowdStrike-update had kunnen verminderen… of vergroten

Afgelopen maand leidde een mislukte update van de CrowdStrike-software tot aanzienlijke problemen wereldwijd. Het incident, dat werd bestempeld als de grootste IT-storing ooit en maakte miljoenen Windows-apparaten onbruikbaar. Op basis van de 4 miljoen crash rapportages die Microsoft ontving op 19 juli, schatte Microsoft dat in totaal ongeveer 8,51

KnowBe4 benoemt 6 augustus tot Nationale Social Engineering Dag

KnowBe4 benoemt 6 augustus tot Nationale Social Engineering Dag

KnowBe4 neemt het voortouw in het vergroten van cybersecurity bewustzijn door National Social Engineering Day op de Nationale Dag Kalender te zetten